Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul „Les petits francophones”

În cadrul proiectului educațional interzonal „Spring Day în România europeană”

Concursul „Les petits francophones”

În și de „Ziua internațională a francofoniei”, ieri (vineri, 20 martie 2009), la Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea, a avut loc concursul cu premii „Les petits francophones”, organizat de profesoara de limba franceză, Liana Moruț, cu sprjinul Fundației franco-române pentru cultură, tineret și sport și al Bibliotecii județene „Gheorghe Șincai”.

 „Concursul nostru cu premii „Les petits francophones”, organizat de Ziua francofoniei, face parte din proiectul interzonal „Spring Day în România europeană”, coordonat de inst. Steliana Cîrciumaru. Acțiunea de astăzi (de ieri – n.n.) este cea de-a doua, după marcarea și sărbătorirea zilei de 8 Martie. Următoarele două acțiuni sunt programate de Paști (Tradiții și obiceiuri franțuzești de Paști) și de Ziua Europei (în 9 mai)”, ne-a declarat profesoara de franceză, Liana Moruț.
 Prin scopul și obiectivele propuse, s-a urmărit consolidarea unor cunoștințe de limbă franceză, exersarea limbii prin intermediul a nouă probe diverse de vorbit și scris și al unor jocuri și cântece în limba franceză, gimnaziștii francofoni de la „Avram Iancu” fiind nevoiți să dea toate răspunsurile (în scris) doar în limba lui Charles Baudelaire.
 Oana și Vlad – cei mai tari francofoni
 Așadar, vineri, în sala de sport a școlii, s-a sărbătorit Ziua francofoniei, printr-un concurs cu nouă probe, la care au participat cinci echipaje formate din câte doi membri, din clasele a VII-a B, C și D, a VIII-a A și C (Oana Panaite și Vlad Șuteu – din a VIII-a A, Alexandra Vereș și Raluca Maghiar – a VII-a C, Szabo Robert și Szilagyi Beniamin –a VIII-a C, Iulia Barabaș și Vlad Petrila –a VII-a D, Lavinia Bențan și Geanina Gal – a VII-a B). În desfășurarea concursului, profesoara Liana Moruț i-a avut alături pe Viviana Toia (ca asistent principal), Ramona Gal și Codrin Mardar (prezentatori), Loredana Moca și Sergiu Stoica (din clasa a VIII-a B – clasa organizatoare) – membri în juriu, alături de directorul adjunct, prof. Cosmin Velimirovici, prof. Gilda Stamatian, Doina Rusneac – reprezentantul Bibliotecii „Gheorghe Șincai” și Victor Raț – președintele fundației). Activitatea  a fost „monitorizată” (și supervizată) de directorul școlii, prof. Gheorghina Bîrlădeanu. În afara concursului, au recitat în limba franceză Diana și Valentin Bodea, Mădălina Gligor și Alina Șule (din clasele a VI-a C și D), iar Alexandra Vereș (din a VII-a C) a cântat franțuzește, precum o mare vedetă. Asistența tehnică a fost asigurată de „omul-orchestră”, bun la toate, sufletistul nr.1, inst. Constantin Negruț.
 Oana și Vlad – reprezentanții clasei aVIII-a A – au ocupat primul loc al podiumului de premiere, urmați de reprezentanții claselor a VII-a C, a VIII-a C, a VII-a D și B. Oana și Vlad s-au dovedit a fi cei mai isteți și mai inspirați francofoni în   recunoașterea unor imagini din Franța (proiectate în power point), în dezlegarea unor cuvinte încrucișate, reconstituirea și transcrierea unor propoziții, scriere după dictare, mimă, numirea statelor U.E. și în stabilirea valorii (de adevăr) a unor propoziții…
 Sponsorii concursului, dl Victor Raț (președintele fundației) și dna Doina Rusneac (reprezentantul bibliotecii) au recompensat câștigătorii cu diplome și premii. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Concursul „Les petits francophones”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:09 Ora standard a Europei de Est