Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Au fost ajustate planurile de școlarizare propuse la clasa a IX-a

Proiectul Planului de școlarizare propus la nivel de județ cuprinde 180 de clase, față de 198, în anul școlar în curs

Au fost ajustate planurile de școlarizare propuse la clasa a IX-a

Inspectoratul Școlar Județean Bihor respectând calendarul de propunere, analiză și aprobare a proiectului planului de școlarizare pentru anul școlar 2021-2022 a aprobat forma finală a acestuia în vederea transmiterii lui către Ministerul Educației și Cercetării.

În fundamentarea planului de școlarizare pentru anul școlar următor s-a avut în vedere prevederile documentelor în baza cărora se fundamentează proiectul de plan pentru învățământul profesional și tehnic, necesarul de specializări solicitat pentru școlarizarea pe filieră teoretică, ce oferă acces pe piața muncii sau în învățământul superior, situația efectivelor claselor propuse în concordanță cu cele propuse de Legea Educației Naționale și de documentele subsecvente, precum și solicitările exprimate de operatorii economici în segmentul de învățământ profesional și tehnic. De asemenea s-a ținut cont de particularitățile demografice și geografice, de pontențialul de dezvoltare socio-economică, corelate cu posibilitățile de inserție socio profesională atât la nivel local cât și la nivel județean.
Dacă de la un nivel de clasă la altul nu s-au constatat fluctuații considerabile în ceea ce privește efectivele, nu același lucru se poate spune despre efectivele clasei a VIII-a din anul școlar curent. Față de generația anterioară, datorită faptului că acum opt ani a existat posibilitatea de înscriere atât în clasa pregătitoare, cât și în clasa I, actuala generație de elevi din clasa a VIII-a cuprinde un număr mai mic la nivel județean cu aproximativ 1.100 de elevi.
Această situație a determinat necesitatea unei calibrări a planului de școlarizare în concordanță cu țintele asumate de România prin documentele programatice, precum Programul Europa 2020(40% învățământ teoretic și vocațional și 60% învățământ profesional și tehnic).
Proiectul Planului de școlarizare propus la nivel de județ cuprinde un număr de 180 de clase comparativ cu planul de școlarizare realizat pentru anul școlar în curs care cuprinde 198 de clase a IX-a.
Respectând proporționalitatea, pe zone, filiere și limbă de predare și având în vedere criteriile menționate mai sus, au fost ajustate planurile de școlarizare propuse la clasa a IX-a în cazul următoarelor unități de învățământ: Zona Aleșd (Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" Aleșd și Liceul Teoretic ,,Constantin Șerban" Aleșd); Zona Marghita (Colegiul Național ,,Octavian Goga" Marghita și Liceul Tehnologic ,,Horea" Marghita); Zona Salonta (Colegiul Național ,,Teodor Neș" Salonta, Liceul Teoretic ,,Arany Janos" Salonta, Liceul Tehnologic Nr. 1 Salonta); Zona Beiuș (Colegiul Național ,,Samuil Vulcan" Beiuș, Liceul Vocațional Pedagogic ,,Nicolae Bolcaș" Beiuș, Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș); Zona Ștei (Colegiul Național ,,Avram Iancu" Ștei și Liceul Tehnologic ,,Unirea" Ștei), respectiv Oradea (Liceul Tehnologic Sanitar ,,Vasile Voiculescu" Oradea, Liceul Teoretic ,,Aurel Lazăr" Oradea, Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga" Oradea, Liceul de Arte Oradea, Liceul cu Program Sportiv ,,Bihorul" Oradea, Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" Oradea, Colegiul Național ,,Onisifor Ghibu" Oradea, Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu" Oradea, Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" Oradea, Colegiul Economic ,,Partenie Cosma" Oradea,  Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" Oradea, Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea, Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuși" Oradea, Liceul Teoretic ,,Ady Endre" Oradea).    Inspectoratul Școlar Județean Bihor este preocupat de dezvoltarea unui învățământ de calitate, dar și de asigurarea egalității de șanse pentru toți elevii, indiferent de limba de predare și mediul de proveniență.
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 06:11:06 Ora standard a Europei de Est