Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul ,,Invizibili”

Asociația Culturală Teatrul de Copii

Proiectul ,,Invizibili”

Conform celor mai recente studii realizate de Organizația Mondială a Sănătății, depresia este cel de-al doilea flagel al lumii, după bolile cardiovasculare, și până în anul 2030 se preconizează că va deveni una din principalele cauze de dizabilitate la nivel mondial.

În România, studiile indică că din peste două milioane de români afectați de depresie, o treime sunt adolescenți cu vârsta mai mică de 18 ani, situația înrăutățindu-se în timpul pandemiei Covid-19. În acest context, Asociația Culturală Teatrul de Copii și Teatrul ,,Regina Maria" Oradea, ca partener principal, desfășoară în prima jumătate a anului 2021 proiectul „Invizibili", proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.  Invizibili este un proiect care își propune să vorbească despre vulnerabilitățile adolescenților, printr-un spectacol de teatru care are ca punct de pornire poveștile lor. Scopul spectacolului este acela de a ilustra tema depresiei în rândul liceenilor, prin explorarea a patru subteme, cele mai frecvent întâlnite de specialiști în ședințele de terapie și consiliere: confuzia și temerile intime legate de identitatea de gen; neacceptarea propriei persoane și dezvoltarea complexelor de inferioritate; lipsa sentimentului de apartenență la grup și/sau familie; introversia și comunicarea fragmentară.
Textul acestui spectacol va fi realizat special de dramaturgul Elise Wilk, regia de Rareș Budileanu, iar distribuția va cuprinde actori ai Teatrului ,,Regina Maria".
De asemenea, în spectacol vor performa adolescenți din județul Sălaj, pregătiți de trainerul Adrian Ștefănuți, la Centrul Cultural Carei (jud. Satu Mare), în cadrul unui workshop.
Spectacolul va avea premiera în luna iunie, în aer liber, în Oradea, și va fi prezentat apoi tinerilor din orașele Carei, Zalău, Târgu Mureș și Cluj-Napoca, în spații puse la dispoziție de partenerii: Centrul Cultural Carei, Asociația Pro Teatru Zalău, Asociația Incubator 13 și MiniReactor Cluj.
Proiectul se bucură de sprijinul psihologului Ioana Drugaș, consilier școlar al Liceului Don Orione din Oradea, care va participa la întâlnirile cu publicul, după fiecare reprezentație, în cadrul unor sesiuni de Q&A. Astfel, proiectul își atinge scopul de a genera dialoguri deschise pe teme tabu, și sprijină adolescenții prin oferirea unor noi perspective asupra problemelor cu care se confruntă.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:08:04 Ora standard a Europei de Est