Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Din prima zi de școală a celui de-al doilea semestru, 239 de unități de învățământ din județul Bihor au început cursurile în scenariul galben

Potrivit Hotărârii nr. 10 a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Bihor,

Din prima zi de școală a celui de-al doilea semestru, 239 de unități de învățământ din județul Bihor au început cursurile în scenariul galben

Luni, 8 februarie 2021, în prima zi de școală a celui de-al doilea semestru al anului școlar, potrivit Hotărârii nr. 10 a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Bihor, din cele 714 unități de învățământ din județul Bihor, 449 de unități de învățământ au început cursurile în scenariul verde, 239 de unități de învățământ, în scenariul galben, iar 26 de unități de învățământ, în scenariul roșu.

În Oradea, aplicându-se scenariul galben, elevii din ciclul primar, respectiv cei din clasa a VIII-a, precum și preșcolarii au avut bucuria de a se revedea cu colegii și dascălii, față în față, în sălile lor de clasă (respectiv de grupă), purtând mască și respectând distanța de siguranță.
Intrare în mod eșalonat, cu pauze decalate
La Școala Gimnazială ,,Dacia", potrivit regulilor de organizare, luni dimineața, s-a intrat eșalonat pe clase, folosindu-se cele două intrări, așa după cum aveam să aflăm de la doamna profesor Diana Simina, director adjunct, care supraveghea sosirea elevilor la intrarea principală.
,,De la ora 7.20 la 7.30, pe cele două intrări, au intrat elevii celor patru clase a VIII-a; de la 7.30 la 7.45, elevii din cele 15 clase a II-a, a III-a și a IV-a, câte cinci clase pe fiecare nivel, iar de la 7.45 la 7.55, clasele pregătitoare și clasele întâi, în total nouă clase. Elevii au purtat mască și au păstrat distanța de siguranță, iar la intrare și-au dezinfectat mâinile", a precizat doamna director adjunct Diana Simina. Mai târziu, doamna director Diana Carmen Cosman ne-a furnizat și alte informații legate de organizarea și desfășurarea activității didactice, în condiții speciale de pandemie, pentru că celelalte clase (clasele V-VII) trebuie să desfășoare cursurile online, iar unii profesori, datorită situației epidemiologice, sunt nevoiți să se organizeze și să-și susțină cursurile de-acasă. În atari condiții, chiar elevii din clasa a VIII-a, au două zile pe săptămână în care trebuie să desfășoare cursurile online. Triajul elevilor se face vizual, de către profesori (învățători), asistenta medicală și administrator; școala dispune și de un medic, de cabinet medical și de izolator. Pauzele sunt decalate, tocmai pentru a se evita aglomerația și păstrarea distanței de siguranță și în timpul pauzelor. De la și 20, iau pauză toate clasele A; de la și 30, clasele B; de la și 40, clasele  C; de la și 50, clasele D, iar de la fix, clasele E. Pentru reîmprospătarea aerului, în unele clase și în sala profesorală există aparate cu ozon; încă din anul școlar trecut, toți elevii (din toate clasele) dispun și lucrează pe tablete grafice, în ideea sporirii calității, eficienței și performanței actului de învățare online, iar în clase sunt prevăzute, tot pentru școala online, camere mai speciale care se rotesc după mișcarea profesorului în clasă.
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:31:10 Ora standard a Europei de Est