Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii români premiați la STEMEduHack 2.0

22 de echipe din 10 țări

Elevii români premiați la STEMEduHack 2.0

Echipa de la Liceul Tehnologic Marmația din Sighetu Marmației, formată din Antonia Bohotici, Matei Gampe, Erik Szekely și coordonată de prof. Anuța Bologa, s-a clasat pe locul 3 al hackathonului organizat de J.A.E. cu sprijinul Johnson&Johnson.

22 de echipe din 10 țări - Republica Moldova, Spania, Cipru, Rusia, Cehia, România, Israel, Slovacia, Serbia și Portugalia - au participat în perioada 28-29 ianuarie 2021la cea de-a doua ediție a competiției, desfășurată on-line. Provocarea a constat în elaborarea unei idei inovatoare care ar duce la promovarea sustenabilității în industria farmaceutică, prin intervenții în domeniul producției, ambalării, prospectelor, managementul deșeurilor, distribuției și lanțului de aprovizionare.
Așa cum a declarat Matei Gampe:„Dorința mea, a colegilor mei, a tuturor participanților, de a găsi soluții creative, vine din nevoia de a găsi instrumentele eficiente pentru a ajuta planeta noastră să se vindece".
Aplicând o combinație de abilități antreprenoriale în domeniile STEM - Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică, echipa coordonată de prof. Anuța Bologa a dezvoltat un proiect de înlocuire a ambalajelor de plastic ale unui produs destinat igienei dentare cu capsule vegetale, având ca rezultat principal reducerea poluării mediului. Dimensiunile mici ale capsulelor determină, de asemenea, un transport mai simplu pentru utilizator și ușurință în administrare, prin folosirea unei doze unice eficiente.
„Nu numai că am câștigat locul al treilea, dar am câștigat experiență și încredere în forțele proprii. Acest concurs mi-a demonstrat că totul este posibil în viață dacă îți dorești cu adevărat. Ne bucurăm că am putut să reprezentăm România și să vă facem mândri!", a spus Antonia Bohotici.
Colegul său, Erik Szekely, a completat: „A fost o experiență interesantă, dar și tensionată în același timp. Aș putea spune că a fost într-adevăr o provocare ținând cont de faptul că am avut 24 de ore pentru a termina proiectul, ca să prezentăm ideea juriului. Prin colaborare și organizare ca echipă, am reușit să avem o inovație bine structurată și gândită realist".
Junior Achievement Europe a postat anunțul acordării premiilor pe pagina sa de Facebook:https://www.facebook.com/79863788373/posts/10158923977943374/
STEMEduHack face parte din proiectul WiSTEM²D: Women in Science, Technology, Engineering, Mathematics, Manufacturing, and Design, lansat de Johnson & Johnson în 2015 și care urmărește cultivarea interesului fetelor pentru STEM²D și încurajarea lor pentru a urma studii și cariere în aceste domenii, general acceptate ca fiind preferate de băieți.
Mai multe informații despre proiect: https://www.stem2d.org/;https://jar.ro/wistem2d
 
Despre WiSTEM2D
Dezvoltat de Johnson & Johnson și lansat pe plan internațional în 2015, în parteneriat strategic cu Centrulde Educație Științifică Smithsonian, Junior Achievement Worldwide și FHI360, WiSTEM2D vizează creșterea numărului de fete care aleg să urmeze cariere în domeniile STEM2D și încurajarea generațiilor viitoare de ingineri, cercetători și profesioniști de a-și asuma un angajament pe termen lung față de carierele din aceste domenii. Programul este deja în curs de desfășurare în țări precum: Irlanda, Japonia, Marea Britanie, Africa de Sud, Singapore și Statele Unite.
În România, începând cu anul școlar 2018-2019, proiectul WiSTEM2D se derulează cu sprijinul financiar al Johnson & Johnson România și al consultanților voluntari din cadrul companiei. 
Mai multe informații despre programul internațional la: https://www.jnj.com/wistem2d.
 
Despre Johnson & Johnson
În cadrul Johnson & Johnson, credem că o sănătate bună stă la baza vieților vibrante, a comunităților prospere și a progresului. De aceea, de mai bine de 130 de ani, am depus toate eforturile pentru a menţine sănătatea oamenilor, la orice vârstă și în orice etapă a vieţii. Azi, în calitate de cea mai mare și mai extinsă companie din lume dedicată îngrijirii sănătății, ne întărim angajamentul de a ne folosi această dimensiune în slujba binelui. Facem eforturi să îmbunătățim accesul și accesibilitatea, să creăm comunități mai sănătoase și să oferim posibilitatea tuturor oamenilor, oriunde s-ar afla, să aibă o bună sănătate mintală, un corp sănătos și să beneficieze de un mediu înconjurător sănătos. Cu pasiune, știință și prin inovaţie ne propunem să schimbăm profund traiectoria sănătății pentru umanitate. Aflați mai multe pe www.jnj.com. Urmăriţi-ne pe @JNJNews.
 
Despre Junior Achievement (JA) România
Junior Achievement România, organizație nonprofit, a fost fondată în anul 1993 și este parte a J.A. Worldwide® USA și J.A. Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară și STEM, de orientare profesională, sănătate și dezvoltare a abilităților pentru viață, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În România, programele J.A. de tip „learning by doing" și „project based" sunt urmate anual de peste 230.000 de elevi și studenți din peste 1.700 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri.
În 2019, Junior Achievement a celebrat 100 de ani de existență, iar în 2020, organizația s-a poziționat pe locul 7 în topul NGO Advisor, dedicat celor mai importante 500 de ONG-uri la nivel mondial.
Pentru informații despre programele și proiectele Junior Achievement România, accesați:

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:09:30 Ora standard a Europei de Est