Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Caiete de lectură

Lecturile copilăriei

Caiete de lectură

„Prieteni buni, cărți bune și o conștiință adormită: așa arată viața ideală" - Mark Twain.

La Şcoala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ştei, se derulează şi în semestrul al II-lea, subsecţiunile proiectului judeţean ,,Lecturile copilăriei", ediţia a XX-a.
Scopul activităţilor derulate în cadrul proiectului este acela de a insufla copiilor dragostea pentru literatură, pentru arta scrierii şi a comunicării, pentru îmbogăţirea vocabularului cu expresii şi cuvinte noi, pentru dezvoltarea capacității de analiză şi sinteză a  informaţiilor.
Munca elevilor este oglindită ulterior în cele mai frumoase caiete de lectură, prezentate într-un mod armonios. Şcolarii realizează scurte povestiri, creionează personaje, scene din poveştile citite, caută şi descriu opere şi autori din literatura română şi străină.
Cu responsabilitate, devotament şi profesionalism, elevii au fost îndrumaţi pas cu pas de învăţătorii Petruse Maria, Ţoţa Felicia și Creţ Florina, cu sprijinul d-nei  bibliotecare Tomescu Ileana, iniţiatorul şi coordonatorul proiectului. S-au verificat on-line caietele de lectură ale celor mai harnici elevi. Au muncit cu dăruire şcolarii: Fodor Ştefan, Drăgan Giulia, Bogoşel-Igna Natan și Silaghi Elisa (toți din clasa a IV-a B), Herpan Rareş, Pantea Alex, Lezeu-Ille Ionuţ și Hulber Lois (din a IV-a C), Rengel Iasmina, Nica Alessia, Meza Cristina, Chirodea Mirabela și Palcu Carina (din a IV-a D). Elevii silitori au fost răsplătiţi cu diplome.
Activitatea de evaluare a fost susţinută de conducea unităţii: prof. Coroiu Emanual - director, prof. Făşie Romulus - director adjunct, Ţoţa Felicia - consilier educativ, prof. Miara Angelica - responsabil proiecte, cu sprijinul profesorilor de la catedra de limba şi literatura română: Pantea Simona, Toth Ioana și Merce Sanda.
Proiectul dedicat lecturii se conturează an de an, astfel fiecare copil dobândeşte noi experienţe de învăţare, pe care apoi le transfigurează în comportamente de înaltă ţinută morală şi estetică.
Ileana Tomescu
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Caiete de lectură.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:03 Ora standard a Europei de Est