Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna francofoniei

La Școala cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea,

Săptămâna francofoniei

Ziua internațională a francofoniei este marcată în România din 1991, când a intrat în Mișcarea francofonă cu statutul de observator, iar doi ani mai târziu a devenit membru cu drepturi depline.

 La Școala cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea, un colectiv format din director adjunct, profesor Burca Smaranda, profesor Griga Nora și profesor Anca Cheregi s-a ocupat de manifestări, vrând să readucă în atenția celor prezenți apartenența României la comunitatea țărilor francofone.  
 Elevii școlii noastre au ales să marcheze Ziua internațională a francofoniei organizând o serie de activități ce s-au desfășurat pe parcursul întregii săptămâni 16 - 20 martie. Manifestarea s-a desfășuarat cu sprijinul Inspectoratului Școlar județean, al conducerii școlii și al clubului Kiwanis.
 Elevii, coordonați de profesoara Cheregi Anca, au dorit să arate apartenența lor la cultura francofonă a lumii. Pentru că francofonia își are originea în Franța, tema concursului de grafică a fost Valea Loarei, astfel elevii claselor a V-a au participat la un atelier de desen,  intitulat "Les chateaux de la Loire ". concurenții și-au prezentat pe rând lucrările, în fața unui juriu format din profesori de franceză și desen, urmând ca lucrările cele mai reușite să constituie obiectul unei expoziții, organizate în holul școlii. Au fost oferite trei premii și trei mențiuni; premiul I a fost câștigat de Manuil Alexandra, premiul II - de Gherghel Raul, premiul III - Sere Sandrina, mențiuni: Costea Roxana, Nan Tudor și Meluț Beatrix. Pe lângă diplome, elevii au mai primit dulciuri, cărți în franceză și o insignă din partea clubului Kiwanis Oradea.
 Acest atelier nu a fost însă singura activitate pregătită de copii. Elevii claselor a VI-a și a VII-a au efectuat o călătorie imaginară în Franța, scriind apoi o scrisoare unui prieten, în care fiecare a relatat ceea ce l-a impresionat în mod deosebit în această călătorie. Această activitate s-a intitulat “Un voyage imaginaire en France – Lettre a mon ami”. Câștigătorii sunt Bulzan Vlad – locul I,  Chiș Marcel – locul II și Farcaș Ioana – locul III.
 Elevii din clasele a VIII-a au realizat afișe foarte sugestive reprezentând personalități ale vieții culturale, artistice și sportive franceze.  Genericul concursului a fost “La France a travers ses personalites”. S-au remarcat elevele Galiș Diana – Marion Cotillard – locul I,  Bulc Claudia și Marcus Alina -  Jules Verne – locul II și Popa Karina –  Louis de Funes - locul III.
 Copiii au prezentat aspecte din istoria, bucătăria, muzica, pictura și literatura franceză. Considerăm că Ziua francofoniei este un eveniment important și de aceea am dorit să readucem spiritul francofon în inimile copiilor. La realizarea momentelor și a expozițiilor s-au implicat aproape 100 de elevi din clasele a V - VIII, care, prin entuziasmul, implicarea și talentul lor, au arătat, încă o dată, că sunt adevărați francofoni. (Anca Cheregi)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:23:55 Ora standard a Europei de Est