Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Partener în cadrul proiectului ,,Un start bun prin educația antepreșcolară”

Școala Gimnazială Nr. 1 Chijic

Partener în cadrul proiectului ,,Un start bun prin educația antepreșcolară”

,,Investiția în educația timpurie este cea mai rentabilă investiție în educație"!

Anunțăm demararea proiectului ,,Un start bun prin educația antepreșcolară", proiect co-finanţat din Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, cod MySMIS 134575, demarat la data de 16 decembrie 2020, cu încheiere în 16 iunie 2023, având o valoare totală de 3.886.702,95 ron, din care valoarea cofinanțării UE este de 3.834.664,07 ron.
Proiectul este inițiat de Fundația Ruhama, în parteneriat cu Școala Gimnazială Nr.1 Chijic, Școala Gimnazială Nr.1 Hotar și Școala Gimnazială „Puiu Sever" Ineu, județul Bihor.
Proiectul vizează creșterea participării la învățământul antepreșcolar a 54 de copii de 0-2 ani (3 ani neîmpliniți la data intrării în program), din satele a trei comune (Copăcel, Țețchea și Ineu), în care se vor înființa grupe de educație antepreșcolară, implicând părinții/ reprezentanții legali ai copiilor pentru a înțelege importanța intervenției timpurii în dezvoltarea copiilor.  În Oradea, se va derula componenta de formare profesională continuă în domeniul educației timpurii, adresându-ne unui grup de aproximativ 26 de cadre didactice provenite din diferite localități ale județului Bihor. Programul de formare va asigura formarea educatorilor puericultori pentru învățământul antepreșcolar.
Obiectivul general al proiectului este îmbunătățirea accesului și a ratei de participare la educația antepreșcolară a copiilor de până la 3 ani, în Regiunea Nord Vest a României, demers necesar pentru a reduce și a preveni abandonul școlar timpuriu și preșcolar, cu accent pe copiii din mediul rural și ai celor aparținând minorității rome.
Conform studiului de impact ,,Finalitățile şi efectele introducerii educaţiei timpurii în sistemul românesc de educaţie", realizat de Ministerul Educaţiei și Cercetării - Direcţia Generală Management Învăţământ Preuniversitar, ,,investiţia în educaţia timpurie este cea mai rentabilă investiţie în educaţie (...) învăţarea timpurie favorizează oportunităţile de învăţare de mai târziu. Deprinderile şi cunoştinţele dobândite devreme favorizează dezvoltarea altora ulterior, iar deficienţele de cunoştinţe şi deprinderi produc în timp deficienţe mai mari, oportunităţi de învăţare ratate sau slab valorificate".
Director,
prof. Maria Ungur

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 23:05:36 Ora standard a Europei de Est