Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Seminarul online ,,Omul, ca o carte deschisă. Școala în România la un an de pandemie”

Președintele Academiei Române, prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, prezent, marți, la

Seminarul online ,,Omul, ca o carte deschisă. Școala în România la un an de pandemie”

Marți, 16 martie 2021, a fost o zi istorică pentru Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea, pentru faptul că la seminarul online pe care l-am organizat, cu tema „Omul, ca o carte deschisă. Școala în România la un an de pandemie", am avut bucuria de a-i avea ca invitați pe prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, prof. univ. dr. Mircea Miclea (Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca) - fost ministru al Educației, precum și prof. Sorin Ion (secretar de Stat în cadrul Ministerului Educației, responsabil cu problemele specifice învățământului preuniversitar).

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor interesați în evaluarea situației educației din țara noastră după un an de restricții impuse de pandemia de Covid 19. Seminarul a făcut parte din proiectul „Clubul Prietenilor TopFormalis", ediția a V-a, inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Alături de distinșii invitați, la seminarul nostru au participat peste 250 de persoane din aproape toată țara, aceștia având posibilitatea să audieze punctele de vedere ale celor mai importanți trei oameni ai culturii și școlii autohtone.
Fiecare invitat a fost provocat să realizeze o radiografie a stării educației românești în perioada actuală, opiniile exprimate surprinzând atât punctele tari, cât și pe cele vulnerabile ale măsurilor luate de autorități, privite prin prisma universitarului, academicianului, respectiv a specialistului aflat în poziția de decident. Astfel, domnul prof. univ. dr. Mircea Miclea a insistat asupra necesității reorganizării formării inițiale și continue a personalului didactic în acord cu personalitatea elevilor mileniului III, pentru a-i ajuta să își formeze meta-competențe, precum autonomia sau autodisciplina. Distinsul președinte al Academiei Române, domnul  prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop a insistat asupra revenirii școlii la valorile tradiționale, bazate pe comunicarea directă între oameni și pe formarea unei culturi generale cât mai consistente. În fine, domnul prof. Sorin Ion a subliniat realizările ministerului pe care îl reprezintă, manifestându-și, totodată, disponibilitatea de a soluționa, într-o manieră echilibrată, orice problemă sesizată la nivelul „firului ierbii". Totodată, fiecare dintre invitați a răspuns întrebărilor venite din partea celorlalți participanți. Concluzia întâlnirii a fost aceea că viitorul școlii românești presupune îmbinarea educației față în față cu învățarea în sistem online, de reușita întregului proces fiind responsabil fiecare agent educațional.
Prof. univ. dr. Valentin Blândul

Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Seminarul online ,,Omul, ca o carte deschisă. Școala în România la un an de pandemie”.

 

Felicitări, domnule președinte Valentin Cosmin Blândul!
Cu adevărat, o zi istorică, având în vedere distinșii invitați, dar și cei peste 250 de participanți, atrași de numele sonore vehiculate la prezentarea evenimentului; vorba aceea: reclama face ,,piața” - prietenii știu de ce!
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:53 Ora standard a Europei de Est