Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Provocările și satisfacțiile meseriei de ghid de turism

11 Martie 2021 - Ziua Națională a Meseriilor

Provocările și satisfacțiile meseriei de ghid de turism

Elevii claselor a XII-a, calificările Tehnician în turism și Tehnician în activități economice, de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" Oradea și studenți în practica pedagogică de la Facultatea de Științe Economice din Oradea, au descoperit „Provocările și satisfacțiile meseriei de ghid de turism" în cadrul proiectului „Guiding all over the word", inițiat de Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu" cu ocazia zilei de 11 Martie - Ziua Națională a Meseriilor.

„Ni se confirmă, din nou, că meseriile din turism, prin diversitatea lor, oferă cele mai provocatoare experiențe și cele mai frumoase satisfacții profesionale. Susținem cu convingere că pregătirea profesională în turism formează caractere puternice și modelează un comportament profesional apreciat pe piața muncii: reziliență, adaptabilitate, colaborare, creativitate, orientare către client, empatie și inteligență emoțională.
Mulțumim prietenilor noștri care ne-au ajutat să explorăm lumea fantastică a meseriei de ghid de turism: Alexandra Barany și Universitatea Româno-Americană, doamnei profesor Patricia Dodu, elevilor clasei a X-a F a Colegiului Economic „Costin C. Kirițescu" din București (Micleusescu Alexandru Cristian, Tanase Elena Monika, Niculae Mihaela, Barascu Andreea, Tone Alexandru, Socol Matei, Voiculescu Rareș, Cercelescu Dinu, Salomia Cosmin, Augustin Nicoleta, Sallay Erika, Vasile Ariana).
Apreciem participarea și interesul pentru continuarea acestui proiect și aducem mulțumiri școlilor partenere: Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" din Oradea, Colegiul Economic Mangalia, Liceul Tehnologic „Horea" din Marghita.
Ne mândrim cu proiectul elevilor noștri, „Micul Paris", pe care vă invităm să îl urmăriți:
https://drive.google.com/.../1VUyDWXx6PSWafdhDr4F.../view..." ne declară doamna profesor dr. Larisa Ile, Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu", București - inițiatorul și moderatorul activității.
„Consider că proiectul la care am participat, a fost extrem de interesant. Referitor la partea în care a fost prezentată meseria de ghid turistic în Japonia, aceasta a scos în evidență în mod captivant informații utile despre tradițiile, cultura și obiceiurile locuitorilor acestei țări. Partea de lucru manual, confecționarea unui animal origami, a fost pentru mine cea mai atractivă, deoarece mi-a pus la încercare creativitatea și abilitățile practice. Superb!",elev  Luca Georgiana, clasa a XII A, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", Oradea.
„M-am implicat în această activitate cu convingerea că transdisciplinaritatea este cheia educației actuale. Am fost încântată să descopăr Japonia prin ochii unui ghid turistic, dar și să constat că mai există o speranță și pentru turismul românesc, atunci când am văzut dăruirea cu care au lucrat elevii de la Colegiul Economic ,,C. Kirițescu" București la proiectul Micul Paris. Cred că este esențial să iubești ceea ce faci. Pe de altă parte, a fost o oportunitate de a arăta elevilor cât de importante sunt abilitățile de comunicare ;i creativitatea (stimulate de lectură) pentru meseria de ghid turistic", prof. Popa Alice, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", Oradea.
Activitatea a vizat două obiective: valorizarea meseriilor din domeniul turismului, respectiv meseria de ghid de turism; promovarea ofertei educaționale a Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", calificarea, nivel postliceal, „Agent de turism -Ghid", în rândul viitorilor absolvenți ai școlii.
Prof. ec. Ardelean Simona-Violeta, prof. Popa Alice, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", Oradea
Prof. dr. Larisa Ile, Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu", București
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Provocările și satisfacțiile meseriei de ghid de turism.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 06:54:13 Ora standard a Europei de Est