Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educațional dedicat comunității, economiei circulare și protecției mediului

,,Resursele viitorului”

Proiectul educațional dedicat comunității, economiei circulare și protecției mediului

Desfășurat în perioada octombrie 2020 - martie 2021, proiectul a atras un număr de peste 250 de elevi de gimnaziu și liceu, împreună cu 18 profesori coordonatori, din șase instituții de învățământ din Buftea, care au participat la activitățile educaționale de tip learning by doing, derulate de Junior Achievement (J.A.) România.

Proiectul este susținut prin Fondul pentru un viitor mai bun în comunități, lansat împreună cu Federaţia Fundaţiile Comunitare din România - F.F.C.R., finanțat de Lidl România și implementat la Buftea prin Fundația Comunitară București.
Temele abordate au urmărit încurajarea unei atitudini responsabile față de mediul înconjurător, precum și a spiritului de inițiativă și comportamentul civic în comunitate, prin activități practice și acces gratuit la resursele interactive de învățare din platforma J.A., webinarii tematice pe teme de mediu, economie circulară și implicare în comunitate.
De asemenea, peste 70 de elevi au lucrat în echipă în cadrul Digital Innovation Camp, un workshop online interactiv în cadrul căruia au identificat, cu sprijinul experților/specialiștilor voluntari, soluții practice pentru probleme reale identificate la nivelul comunității, așa cum este gradul de poluare a aerului.
Ideile și proiectele propuse au pus accentul pe importanța responsabilizării tuturor locuitorilor, indiferent de vârstă, și au vizat în special activități în care sunt implicați elevii, acasă, la școală, cât și în comunitate: curățenia din spațiile publice și colectarea deșeurilor, amenajarea spațiilor verzi, soluții ecologice de transport, filtrarea aerului, folosirea unor tehnologii nepoluante, campanii de informare și conștientizare, activități de voluntariat etc.
Cele șase instituții de învățământ din Buftea participante în proiect au beneficiat și de dotare cu echipamente specifice de evaluare a calității aerului, care să le permită monitorizarea calității aerului, urmând a fi analizat astfel impactul activităților umane asupra mediului.
Activitățile din cadrul proiectului ,,Resursele viitorului" au fost apreciate de profesori pentru că permit dezvoltarea cunoștințelor despre resurse și mediu într-un mod interactiv, stimulează analiza și gândirea critică a elevilor și îi motivează să vină cu soluții practice pentru comunitate și să educe, la rândul lor, membrii acestor comunități, pentru un comportament responsabil față de mediu.
Este foarte important ca viitoarele generații educate să dezvolte comportamente responsabile față de consum, mediu și comunitate, și să înțeleagă modalitățile practice de folosire responsabilă a resurselor, devenind astfel ambasadori ai schimbării în acest domeniu. Proiectul contribuie la formarea unei conștiințe ecologice, a competențelor și atitudinilor pentru o mai bună utilizare a resurselor din comunitatea din Buftea, prin însușirea unor noțiuni care pot fi aplicate ușor în cadrul școlii, pentru spațiile publice, reciclarea deșeurilor sau păstrarea calității aerului; elevii devin astfel ambasadori ai schimbărilor pozitive legate de mediu în școală și în comunitate" - Alice Duțu, director Programe, Junior Achievement România
Mai multe informații despre proiect:https://www.jaromania.org/proiecte/resursele-viitorului
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:46:59 Ora standard a Europei de Est