Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Viitorul e la școală

Proiect pentru școli și elevi din medii dezavantajate, susținut de Metropolitan Life

Viitorul e la școală

*Junior Achievement (J.A.) România și Metropolitan Life România lansează proiectul Viitorul e la școală, adresat în special elevilor și școlilor din mediile dezavantajate economic.
*Proiectul propune soluții adaptate școlii online,pentru facilitarea accesului elevilor la educație.
*Până la finalului acestui an, peste 10.000 de elevi vor participa la activități learning by doing și webinarii susținute de voluntarii Metropolitan Life.

J.A. România lansează, cu sprijinul Metropolitan Life, proiectul Viitorul e la școală, conceput pentru a-i ajuta pe elevi să-și păstreze și să-și dezvolte o atitudine pozitivă față de necesitatea educației și față de viitorul lor, prezentându-le beneficiile și avantajele economice ale educației pe care o primesc în școală.
În contextul școlii online, care amplifică decalajul în ceea ce privește accesul la educație pentru elevii din medii defavorizate, proiectul oferă diferite tipuri de activități care sprijină continuarea educației,în etapa de tranziție de la gimnaziu la liceu.
Prin activități learning by doing și webinarii susținute de voluntarii Metropolitan Life, elevii sunt încurajați să își definească propriile interese și abilități, să realizeze proiecții pentru viitorul lor și să își dezvolte o mai bună înțelegere a beneficiilor și avantajelor economice și sociale ale educației și școlii.
La prima activitate desfășurată în cadrul proiectului, 50 de eleve au primit de la voluntarii Metropolitan Life informații despre abilitățile și cunoștințele necesare pentru a lucra în domeniul financiar, despre cele mai căutate job-uri în acest domeniu și despre așteptările angajatorilor de la tinerii nou intrați pe piața muncii.
 „Parteneriatul cu Junior Achievement România ne bucură foarte mult, iar implicarea în proiectul Viitorul e la școală reprezintă o continuare firească a angajamentului Metropolitan Life de a contribui la evoluția educației tinerilor din România. Pentru că educația este primul pas către decizii corecte, diferența dintre bine și rău, progres. Educația construiește un viitor sustenabil!", declară Carmina Dragomir, CEO Metropolitan Life.
Până la finalul acestui an, cei peste 10.000 de elevi care vor participa la activitățile din proiect vor explora diferite oportunități profesionale, în raport cu nivelul de pregătire și câștigul mediu, vor analiza rolul educației, costurile financiare și de oportunitate pe care aceasta le presupune și vor evalua riscurile economice și de viitor ce survin în urma abandonului școlar.
Totodată, elevii vor fi încurajați să își formeze o înțelegere personalizată a conceptului de succes personal- adaptat intereselor lor și bazat pe stabilirea de obiective și acțiuni - și o atitudine pozitivă față de educație și de luarea deciziilor potrivite pentru viitorul lor. Conținutul educațional al proiectului este disponibil în format digital, prin acces la platforma J.A. InspireTM.
Conceptul Viitorul e la școală asigură și o componentă de sustenabilitate a procesului didactic, oferind școlilor și profesorilor implicați instrumente și modele de lucru, precum și dotări cu echipamente care facilitează accesul la educație pentru actuala generație de elevi, dar și pentru generațiile viitoare.
Parteneriatul dintre J.A. România și Metropolitan Life pentru susținerea educației learning by doing continuă pentru al nouălea an consecutiv, iar până acum peste 25.000 de elevi au beneficiat de educație pentru incluziune financiară. În 2021, parteneriatul a fost extins către componentele educaționale de prevenire a abandonului școlar și educație pentru sănătate.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:37:14 Ora standard a Europei de Est