Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Educație pentru siguranță”

Proiectul preventiv

„Educație pentru siguranță”

Informații utile pentru propria siguranță, dobândite de copii și adolescenți, la atelierele de informare organizate de polițiștii bihoreni, în cadrul proiectului „Educație pentru siguranță".

În perioada septembrie 2020 - martie a.c., polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bihor,în parteneriat cu reprezentanții Fundației „Colonel Ioan Baciu" au organizat ateliere de informare pentru copii și adolescenți, în cadrul proiectului preventiv „Educație pentru siguranță".
Proiectul „Educație pentru siguranță" a obținut finanțare în cadrul programului „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități", cu sprijinul Lidl România, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea.
În cadrului proiectului preventiv, polițiștii bihoreni au organizat 30 de ateliere de informare, care au avut loc în Parcul Libertății din municipiul Oradea, la Comuniteca și în mediul online, în cadrul cărora au fost implicați peste 1.000 de copii și profesori din instituțiile de învățământ bihorene.
Scopul atelierelor a fost acela de a pregăti copiii pentru viață, axându-se pe principul „învață făcând", precum și prin învățare continuă. În acest sens, în cadrul atelierelor, prin intermediul unor jocuri interactive (șotronul preventiv, roata prevenirii, lecții deschise), copiii au avut posibilitatea să descopere şi să experimenteze propriile abilităţi şi aptitudini, atât în viața reală, cât și în viața virtuală.
În cadrul activităților realizate de polițiștii de prevenire bihoreni, atelierele au fost structurate pe trei paliere:
1.Atelier axat pe siguranța rutieră, în cadrul căruia copiii și adolescenții au învățat, alături de polițiștii bihoreni, principalele reguli de circulație, cum să identifice riscurile din vecinătatea traficului rutier și semnificația indicatoarelor rutiere.
2. Atelier de lucru axat pe siguranța copiilor acasă, pe stradă și la școală - Activitățile din cadrul acestui atelier s-au axat pe identificarea unor situații de risc ivite în interacțiunea cu persoane necunoscute, identificarea unor situații de urgență și reguli de comportament pe stradă, acasă și la școală.
3. Atelier axat pe siguranța tinerilor/adolescenților în mediul online - În cadrul acestui atelier adolescenții au fost informați cu privire la utilizarea corectă a resurselor din mediul online, cum să se protejeze de pericolele din mediul online, precum și despre interacțiunea cu persoane necunoscute.
Toate aceste activități au avut menirea de a dezvolta un comportament responsabil prin joc și de a dezvolta abilitățile personale prin care copilul să poată identifica și reacționa la o situație cu risc victimal. 
Totodată,în cadrul proiectului „Educație pentru siguranță"au fost realizate trei materiale educative în format video, care au fost folosite de polițiștii de prevenire bihoreni în cadrul activităților și atelierelor realizate și care vor fi folosite, în continuare, ca materiale de suport, în viitoarele activități preventive ale polițiștilor bihoreni.
Copiii implicați în activitățile preventive desfășurate de polițiștii bihoreni au apreciat ca fiind foarte utile informațiile oferite de polițiști în cadrul activităților, postând, în mediul online, pe paginile de socializare ale celor care au gestionat proiectul, impresiile lor cu privire la cunoștințele astfel dobândite, precum:
„Mi-au prins foarte bine aceste informații de care, cu siguranță, mă voi folosi. Din fericire pentru mine, nu m-am confruntat cu problemele unei adolescente precum cea din videoclipul vizionat, însă, în cazul în care voi avea ocazia să ajut o astfel de fată, acum știu cum. De asemenea au fost prețioase și informațiile legate de social media și cred că fiecare adolescent ar avea nevoie de un expert cu care să poată vorbi despre acestea" - Mădălina T., elev de liceu.
„Săptămâna aceasta am avut ocazia să iau parte la proiectul ,,Educație pentru siguranță". Consider că a fost o temă foarte actuală, bine abordată, iar cei doi reprezentanți, Răzvan și Loredana, au fost foarte receptivi și cooperativi, răspunzându-ne la toate nelămuririle pe care le-am avut în cadrul subiectelor dezbătute. În opinia mea, acest proiect a fost unul important și consider că toți tinerii ar trebui să ia la cunoștință cauzele care pot duce la perturbarea lor fizică și psihică, cât și a celor din jur" - Darius H., elev de liceu.
„Discuțiile pe care le-am avut cu polițiștii de prevenire mi-au tras un semnal de alarmă referitor la vremurile pe care le trăim și la cât de important este să ne protejăm în mediul online. Consider că fiecare dintre noi ar trebui să cunoască care sunt urmările activităților de pe social media"- Adela P., elev de liceu.
„Activitatea a fost deosebit de interesantă și utilă, mai ales că vine în întâmpinarea și complementar tematicii din cadrul disciplinei de Educație socială, al cărei scop este dezvoltarea gândirii critice a elevilor și învățarea drepturilor copilului. În același timp, activitatea a fost interactivă, elevii au dialogat cu polițiștii, care au oferit răspunsuri competente la întrebările acestora" - cadru didactic.
În cadrul aceluiași proiect preventiv, în urma atelierului privind siguranța pe internet, o parte din elevii implicați, de la Liceul de Arte din Oradea, au realizat câteva lucrări tematice, reprezentând cu creativitate, prin intermediul unor desene, viziunea acestora asupra pericolelor care pândesc în mediul online. Copiii au fost răsplătiți cu diplome de către polițiștii bihoreni.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 17:28:44 Ora standard a Europei de Est