Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala ca motor al schimbării în comunitate

Proiectul nostru Erasmus+

Școala ca motor al schimbării în comunitate

Schimbarea începe cu noi, iar acest comunicat este una dintre dovezile creativității echipei unui proiect Erasmus, câștigat de Liceul „Don Orione" din Oradea, tocmai prin faptul că este spus sub forma unei povești.

„Eram în mijlocul perioadei de pandemiei, când în luna august a anului 2020, am fost anunțați că proiectul nostru Erasmus+, Școala ca motor al schimbării în comunitate (Schools as drivers of change), a fost acceptat. Astfel, nici una nici alta, familia orionină a intrat în forfotă de selectare a celor 10 elevi care vor avea menirea de a fi Agenți ai schimbării în comunitate (Agents of change). Misiunea nu vă va fi ușoară, a spus domnul director Stoica Alexandru, deoarece fiind membri activi ai comunității orădene, deveniți astfel dovada vie a conceptului de open schooling, în care școala noastră crede și se proiectează cu tărie.
Avem o misiune extrem de provocatoare tocmai datorită perioadei de pandemie prin care trecem, și anume de a crește starea de bine în rândul comunității locale. Subsemnata, psiholog școlar Ioana Drugaș, în calitate de coordonator al proiectului, având ca sprijin de mare nădejde echipa de profesori: teacher Camelia Ene, prof. Teodora Moga, ec. Ioana Hoduț și părintele Valeriano Giacomelli, promit să vă ajut, dragi elevi, pentru a aduce și a fi schimbarea pe care o doriți în comunitate. Sunt trei pași pe care trebuie să-i facem împreună, dragi elevi, și anume: (1) să observăm comunitatea orădeană, (2) să identificăm nevoile și interesele comunității (economie, viață socio-culturală, sănătate, politică, mediu, sport etc.) și (3) să acționăm cu scopul de a crește starea de bine a comunității.
Printre toate aceste momente de inițiere și explicare, Sofia Lupșa, unul dintre agenții noștri (elevă în clasa a IX-a la Liceul „Don Orione") ne-a spus: Cred că dacă de acum începând, când ne vom plimba pe stradă o vom face cu ochii deschiși, căutând și observând lucruri pe care le putem îmbunătăți. Astfel cred că vom ajunge să fim o comunitate unită, cu un scop comun, și un oraș mai frumos. Și mai ales să nu uităm că fiecare dintre noi poate face o schimbare!
Până în prezent, timp de două luni cei 10 agenți ai schimbării au trecut printr-un proces de autoevaluare, autocunoaștere, cu acțiuni care au vizat schimbări și în interiorul școlii lor. Iar acum, la finalul acestei perioade și în baza observațiilor directe făcute în cartierul lor de domiciliu, a venit timpul să lansăm proiectul în comunitate. Astfel, vă anunțăm că vom ajunge în mijlocul vostru începând cu miercuri, 31 martie 2021, zi în care vom lansa oficial, mult-îndrăgitul nostru proiect Erasmus+, pe pagina de Facebook Agents of change for Oradea, cu evenimente, postări, mesaje, live-uri și înregistrări, de dimineața până seara. Așa începe, de fapt, scrierea următoarelor capitole din povestea noastră".
Urmăriți-ne în acțiunile noastre, dar mai ales fiți partenerii noștri! Fii și tu un agent al schimbării!

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:30:18 Ora standard a Europei de Est