Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Controale în trafic pentru asigurarea calității șoselelor

Șase controale, șase sancțiuni

Controale în trafic pentru asigurarea calității șoselelor

În ultimele două săptămâni, Compartimentul Transport din cadrul Consiliul Județean Bihor a realizat șase controale pe drumurile județene, împreună cu Poliția Rutieră și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (I.S.C.T.R.), pentru verificarea respectării maselor și/sau a dimensiunilor maxime admise de către șoferii autoturismelor prezente în trafic.

Au fost aplicate șase sancțiuni contravenționale în valoare totală de 31.200 lei. Din acestea, trei vehicule au fost indisponibilizate prin ridicarea plăcuțelor de înmatriculare până la intrarea lor în legalitate. Intrarea în legalitate înseamnă eliberarea de către Consiliul Județean Bihor a Autorizației Speciale de Transport (AST). Din tarifele provenite prin obținerea AST, se constituie un fond de reparații pentru drumurile județene care sunt inevitabil afectate de traficul greu.
Două vehicule au intrat în legalitate prin descărcarea cantității suplimentare transportate. Surplusul descărcat, 9 tone de masă lemnoasă și 2,7 tone de pietriș, a fost donat unor persoane în vârstă, doi bărbați, ai căror gospodării se aflau în zona controlului. Al șaselea șofer a refuzat cântărirea vehiculului.
„Consiliul Județean Bihor are în lucru mai multe drumuri județene și pregătim în prezent reabilitarea altora, dar este important, de asemenea, să ne asigurăm că după finalizarea lucrărilor se respectă prevederile legale, în așa fel încât cu toții să beneficiem de șosele sigure și fără denivelări. Astfel de controale se vor desfășura și în perioada următoare și le mulțumesc colegilor de la Compartimentul Transport pentru munca lor", a declarat Mircea Mălan, vicepreședintele C.J. Bihor.
Consiliul Județean Bihor dispune de un dispozitiv mobil de cântărire și de 25 de puncte omologate și verificate metrologic pentru cântărirea pe carosabil. Verificarea se face unui vehicul surprins în mișcare sau staționat pe un drum județean, care este apoi condus la cel mai apropiat punct de cântărire.
Tonajul maxim admis este stabilit prin Ordonanța 43 din 28 august 1993,  în funcție de tipul de vehicul și portanța carosabilului.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 22:18:30 Ora standard a Europei de Est