Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Despre proiectul european ,,eTwinning Tales”

La Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga” din Oradea

Despre proiectul european ,,eTwinning Tales”

Există diverse tipuri de activități de învățare a unei limbi străine cum ar fi ascultatul și cititul poveștilor, jocuri de rol, dramatizări, interpretarea cântecelor și altele.

Învățarea limbii engleze cu ajutorul poveștilor
Tocmai datorită acestui lucru, elevii clasei mele, a II-a B, de la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga" din Oradea, au fost implicați în proiectul european ,,eTwinning Tales", din octombrie 2020, până în martie 2021. În cadrul acestuia, am integrat aceste activități cu copiii, pentru a învăța limba engleză cu ajutorul poveștilor. Am creat activități de ascultare, citire, scriere și vorbire în limba engleză. Acestea au dus la o învățare mai eficientă a limbii străine.
Au avut posibilitatea de a asculta povești românești în limba engleză, dar și povești tradiționale ale altor țări implicate în proiect, tot în limba engleză. Au putut comunica cu alți elevi din diferite școli din întreaga Europă și au colaborat pentru a-și îndeplini propria sarcină de muncă.
De asemenea, au creat personaje pentru povestea comună realizată cu partenerii europeni din proiect și și-au dezvoltat competențele digitale, folosind instrumente web 2.0 adecvate vârstei lor, au cântat în limba engleză și au completat rebusuri în această limbă.
Au fost nevoiți să facă diverse cercetări și au fost învățați să învețe, conform uneia dintre cele opt competențe cheie elaborate la nivel european și care a fost de mare folos elevilor pentru a-și îndeplini diverse sarcini de lucru. În afară de această competență cheie, prin toate activitățile derulate, copiii și-au dezvoltat și alte competențe: comunicarea în limba maternă, comunicarea în limbi străine, competențe digitale, competențe sociale și civice, sensibilizarea și exprimarea culturală.
Activitățile derulate în cadrul acestui proiect au avut o conexiune deosebit de bună cu curriculumul activității școlare. Pe tot parcursul desfășurării acestuia, au fost difuzate diverse activități și s-au oferit idei pentru ceilalți.
Prof. Virginia-Silvia Hadade
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Despre proiectul european ,,eTwinning Tales”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 00:05:05 Ora standard a Europei de Est