Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

C.C.O.C. are ca misiune acordarea de suport specializat persoanelor care sunt și vor fi cuprinse în programele educaţionale

De vorbă cu doamna psiholog Cuibuș Dănuța Ioana

C.C.O.C. are ca misiune acordarea de suport specializat persoanelor care sunt și vor fi cuprinse în programele educaţionale

În condiții de pandemie, de distanțare socială și siguranță sanitară, Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră din cadrul Universității ,,Agora" este tot mai prezent în viața studenților, doamna lector univ. dr. Boșca-Rath Laura Dumitrana organizând, periodic, întâlniri cu practicieni din diferite instituții, care să le ofere studenților informații utile în carieră, din punctul de vedere al practicianului și angajatului (din experiența proprie), pentru o mai bună orientare și consiliere.

La activitatea din 4 martie 2021, alături de alți invitați, a fost prezentă și doamna psiholog Cuibuș Dănuța Ioana.
Într-o discuție avută recent cu domnia sa, am dorit să aflăm mai multe detalii legate de misiunea C.C.O.C., și implicit, a psihologului, obiectivele și beneficiarii Centrului.
,,C.C.O.C. are ca misiune, spune doamna psiholog, acordarea de suport specializat persoanelor care sunt și vor fi cuprinse în programele educaţionale, în vederea optimizării traseului educaţional şi profesional al acestora.
Vorbind de esența activității noastre, Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră (C.C.O.C.), care funcţionează în cadrul Universității ,,Agora", Oradea, și-a continuat și dezvoltat activitatea pe măsură ce s-a confruntat cu dorințele, așteptările, situațiile și cerințele studenților.
Obiectivele C.C.O.C.
*Orientarea şi consilierea studenţilor, astfel încât aceştia să fie capabili să îşi poată planifica şi gestiona în mod optim propriul traseu educaţional şi profesional;
*Reducerea abandonului universitar;
*Facilitarea relaţiei dintre studenţi şi absolvenţi ca viitori angajați pe piaţa muncii, astfel încât aceştia să cunoască oportunităţile şi provocările reale ale pieţei muncii (Întocmirea CV-ului, pașii spre redactarea corectă a acestuia, formularea corectă a scrisorii de intenție, simulare interviu);
*Creşterea gradului de inserţie pe piaţa muncii a studenţilor şi absolvenţilor (Comunicarea umană -  privită ca necesitate în cariera studenților);
*Dezvoltarea capacităţii decizionale a actualilor studenţi şi absolvenţi ai diferitelor specializări privind managementul carierei în contextul schimbărilor legislative şi al dinamicii permanente a pieţei muncii (Organizarea timpului/ Time Management).
Beneficiarii direcţi ai C.C.O.C.
Studenții, indiferent de programul de studiu pe care aceştia îl frecventează sau de forma de învățământ, inclusiv studenţii veniţi la studii prin programe de mobilități Erasmus, care întâmpină următoarele situații:
*Se află într-o perioadă în care au nevoie să-și clarifice opțiunea pentru o anumită profesie, direcție de orientare spre studiile de licență, masterat).
*Au dificultăți de adaptare la ritmul accelerat al cursurilor (probleme de relaționare cu cadrele didactice, randament școlar scăzut, absenteism).
*Se confruntă cu diferite stări negative (anxietate, stres, instabilitate emoțională, tristețe, lipsa motivației etc.) care îl opresc din parcursul universitar;
*Au nevoie de suport în atingerea obiectivelor de dezvoltare pe plan personal, încredere în propria persoană, cunoașterea propriilor calități și resurse, dar și limitele personale, îmbunătățirea abilităților de comunicare și relaționare cu cadrele didactice, studenți, colegi etc.
*Conștientizarea importanței așteptărilor sale în privința vieții de student; participarea la workshopuri, discuții de grup, joc de rol conferințe;
În concluzie, Centrul are în vedere identificarea soluțiilor optime pentru depășirea dificultăților cu care se pot confrunta studenții pe tot parcursul studiilor și vizează aspecte care acoperă o serie largă de situații, de la gestionarea stresului până la oferirea sprijinului de autocunoaștere prin evaluarea valorilor, intereselor și abilităților profesionale.
De asemenea, Centrul asigură consilierea individuală a studenților, respectând cu rigurozitate confidențialitatea".
Să mai adăugăm faptul că sediul Centrului este pe Str. Miron Costin, Oradea, și are următorul program: luni și miercuri, orele: 17.00-20.00, iar joi: 16.00-20.00.
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:19:57 Ora standard a Europei de Est