Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

O nouă colaborare în sprijinul persoanelor cu dizabilități

La sediul D.A.S.O.

O nouă colaborare în sprijinul persoanelor cu dizabilități

La sediul Direcției de Asistență Socială Oradea a avut loc o întâlnire de lucru la care au participat reprezentanții D.A.S.O., d-na Nica Daciana, reprezentant al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Bihor, d-nele profesor Mihaela Popovici și Anca Mile, reprezentantele Centrului European pentru Integrare Socio-profesională ACTA, coordonatoarele proiectului Erasmus+Equality Future in Europe, și reprezentanți ai organizaţiilor neguvernamentale din municipiul Oradea.

În deschidere, directorul D.A.S. Oradea, d-na Anca Grama, a precizat: ,,În calitate de director al acestei instituții doresc să vă asigur de tot sprijinul nostru în continuare și de buna noastră colaborare. Personal vă apreciez foarte mult pentru ceea ce faceți și pentru puterea de care dați dovadă. Știu că nu este uşor, de aceea şi noi suntem aici să vă stăm la dispoziție şi să venim în sprijinul dumneavoastră cu tot ce putem şi ține de noi pentru ca acestor persoane speciale să le fie mai bine!".
Scopul întâlnirii a fost stabilirea unor noi colaborări atât pentru proiectele aflate în derulare cât și pentru inițierea altor noi proiecte prin parteneriate la nivel local.
D-na Nica Daciana a prezentat facilitățile pe care persoanele cu dizabilități apte de muncă și care au peste 25 de ani le au prin proiectul național ,,Facilitarea inserției pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități", respectiv achiziția de tehnologie asistivă.
,,Este vorba despre un proiect la nivel național pentru a permite persoanelor cu dizabilități care au peste 25 de ani și care sunt apte de muncă să-şi găsească un loc de muncă şi apoi să beneficieze de vouchere de maximum 5.000 de euro pentru achiziția de tehnologie asistivă", a transmis d-na Nica Daciana.
D-na profesor coordonator Anca Mile a prezentat proiectul la care lucrează și care se adresează autorităților locale, O.N.G.-urilor, angajatorilor, persoanelor cu dizabilități și asistenților sociali și care se referă la implicarea pe plan social și economic a persoanelor cu dizabilități. Scopul proiectului este acela de a dezvolta instrumente teoretice şi practice pentru a sprijini persoanele cu dizabilității, angajatorii şi tutorii acestora pentru a se integra pe piața muncii.
Finalizarea proiectului constă în dezvoltarea unui ghid de bune practici şi o cercetare comparativă a situației integrării pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități din cele cinci țări europene participante la proiect (România, Grecia, Italia, Polonia, Cipru), și de a scoate la lumină sincopele, ceea ce nu funcționează și ce se poate îmbunătăți. Studiul ar urma să cuprindă și exemple de bună practică, dar și un manual cu instrumente de evaluare a competențelor persoanelor cărora li se adresează, și unde s-ar potrivi acestea mai bine în domeniul muncii.  Studiul ar urma să fie prezentat instituțiilor cu putere de decizie și de schimbare, în așa fel încât incluziunea să devină o prioritate, așa cum prevede și Uniunea Europeană.
Întâlnirea a fost un bun prilej pentru a dezbate problemele cu care se confruntă cel mai des aceste persoane, precum şi nevoile lor; au avut loc discuţii interactive privind accesul persoanelor cu dizabilităţi în anumite domenii, în special cel al muncii, respectiv importanța asistenței la locul de muncă și menținerea unui loc de muncă. Cei prezenți au apreciat că este bine venită o astfel de preocupare ca cea privind realizarea acestui ghid, și de asemenea că ar fi bine venită organizarea unor cursuri și calificări adaptate persoanelor cu dizabilități, precum și modificarea unor standarde ocupaționale.
Reprezentanții O.N.G.-urilor prezente la întâlnire vor ține legătura în continuare cu autoritățile locale și cu reprezentanții ACTA în vederea realizării acestui proiect, cu scopul de a sensibiliza societatea și de a pune accent pe abilitatea unei persoane, şi nu pe dizabilitate.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 15:42:51 Ora de vară a Europei de Est