Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Magical Easter” – proiect eTwining de succes

Liceul Tehnologic ,,Horea” Marghita

„Magical Easter” – proiect eTwining de succes

eTwinning oferă personalului didactic ce activează în şcolile din ţările europene participante o platformă de comunicare, colaborare, demarare proiecte şi schimb de informaţii, pe scurt, un spaţiu în care să simtă că fac parte din cea mai palpitantă comunitate educaţională din Europa, oferind profesorilor oportunităţi de dezvoltare profesională continuă, online şi gratuită.

TwinSpace este locul în care prinde viață magia eTwinning: o platformă sigură, vizibilă doar profesorilor care participă la un proiect. Există posibilitatea de a invita și elevii în TwinSpace, care au astfel șansa să-i cunoască pe colegii din școlile partenere și să colaboreze cu ei.
Un astfel de proiect este și proiectul intitulat „Easter", în cadrul căruia elevii profesorii Liceului Tehnologic „Horea" Marghita au avut șansa să colaboreze cu profesori și elevi din alte 10 țări ca: Franța, Ungaria, Croatia , Italia, Lituania, Polonia, Slovacia, Spania, Turcia și Ucraina. Scopul proiectului a fost acela de a menține elevii conectați la tradițiile pascale autentice, de a-și îmbunățăți competențele digitale, cele de comunicare într-o limbă de circulație internațională, dar și acela de a face cunoștință cu tradițiile țărilor implicate în proiect. Paștele este magic, mai ales în Europa. Este o sărbătoare celebrată în multe țări, dar fiecare țară are propriul său mod de a o sărbători. Oamenii au tradiții și obiceiuri diferite pe care elevii, alături de profesorii coordonatori, le împărtășesc cu persoane din țările implicate în proiect. Elevii s-au prezentat și au făcut cunoștință prin intermediul platformei Padlet, au creat logo-ul proiectului, semne de carte sugestive și au făcut schimb de felicitări, schimb facilitat de instrumentul Google - Flippity...
De asemenea, pe toată durata proiectului, elevii și profesorii au ținut legătura și au colaborat și prin intermediul paginii de facebook a proiectului (https://www.facebook.com/groups/230561905440052/)  prin care au avut șansa de a răspunde la întrebările și provocările lansate de coordonator, au împărtășit bucuriile aceste minunate sărbători prin distribuirea unor fotografii cu decorațiuni, ouă încondeiate, deserturi, preparate/rețete gastronomice tradiționale, dar și tradiții păstrate din strămoși.
Ultima activitate desfășurată în cadrul acestui proiect, care a constat și în închiderea proiectului, este crearea unei pagini web a proiectului de către fiecare țară implicată în proiect, folosind platforma Webnode. magical-easter5.webnode.sk/home2/
Ce mi-a plăcut mie cel mai mult la ,,Magical Easter"?
,,Nu doar că mi-a plăcut, am adorat faptul că a fost totul foarte natural. Am avut șansa încă o dată de a lua parte la un proiect internațional, am cunoscut și am interacționat cu oameni din diferite țări și totodată, am descoperit frumusețea și cultura bogată a tuturor țărilor care au fost implicate. Datorită vouă, dragilor, mi-am dat seama că magia sărbătorilor nu a dispărut, ea încă există și este prezentă în sufletul fiecăruia. Cu siguranță, sărbătorile pascale o să fie mult mai speciale anul acesta, o să aibă o însemnătate aparte! Mii de mulțumiri, doamnă profesoară, pentru simplul fapt că știți să scoateți întotdeauna ce e mai bun și mai frumos din noi, niște elevi plini de viață și mereu dornici de a învăța ceva nou!" - B.G.
,,Magical Easter" pentru mine a însemnat mai mult decât un proiect deoarece, prin activitățile desfășurate, am simțit cu adevărat fericirea și emoțiile aduse de sărbătoarea pascală. Mă bucur nespus de mult că am participat în proiect și că am avut șansa să comunic cu alți elevi din diverse țări și să învăț despre cultura lor. Cred că fără acest proiect nu aș fi simțit cu adevărat spiritul Sărbătorii" -  S.M.G.
,,Pentru mine proiectul ,,Magical Easter" a însemnat un proiect prin care am învățat atât de multe despre tradițiile și obiceiurile din alte țări, dar și faptul că am putut să ne cunoaștem și să interacționăm cu alți oameni din diferite țări și într-o zi probabil că ne vom putea întâlni față în față. A fost o plăcere să particip la acest proiect! Și vreau mai ales să-i felicit pe toți pentru munca depusă în cadrul acestui proiect!" - C.G.
Prof. Iulia Maria Susan

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 22:51:52 Ora standard a Europei de Est