Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

«Profesionalizarea carierei didactice - PROF» - componentă esențială a Proiectului „România Educată”

Vineri, Ministerul Educației a lansat proiectul sistemic

«Profesionalizarea carierei didactice - PROF» - componentă esențială a Proiectului „România Educată”

Prezentarea publică a proiectului Profesionalizarea carierei didactice - PROF s-a desfășurat vineri, 7 mai 2021, la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I" din București, de către Maria Ștefania Manea - secretar de stat în cadrul M.E. și Anca Petrache - director de proiect, în cadrul unui eveniment organizat de M.E. și susținut de participarea doamnei Ligia Deca - consilier prezidențial Departamentul Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale și domnului Sorin Mihai Cîmpeanu - ministrul Educației.

Proiectul PROF se constituie într-o intervenție integrată la nivelul sistemului național de educație, creând punți solide și sustenabile între învățământul universitar și învățământul preuniversitar, între formarea inițială și formarea continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Proiectul PROF își propune crearea a 100 de Baze de Practică Pedagogică (BPP) și asigurarea mentoratului profesional pe durata întregii cariere didactice, în interesul unui sistem național coerent și fiabil de formare inițială și continuă a profesorilor, care să  genereze și să dezvolte competența didactică necesară obținerii performanței pedagogice, în activitatea de predare/formare și în activitatea de  management educațional, în contextul procesului global de digitalizare a sistemelor de educație.
Eu cred în PROF este un proiect ce vizează formarea a peste 28.000 de cadre didactice până în decembrie 2023. Acest proiect se va derula ÎN ȘCOALĂ punând un accent esențial pe refacerea și consolidarea liantului între învățământul preuniversitar și cel universitar, aducându-le împreună într-un demers de formare crucial pentru cariera didactică. Punând laolaltă patru universități și 11 case ale corpului didactic se creează o punte solidă între învățământul universitar și învățământul preuniversitar, o punte solidă între formarea inițială și formarea continuă - o conexiune esențială de care avem nevoie stringentă. Proiectul PROF este o declinare a obiectivelor fixate la nivelul politicilor macro-educaționale prin „România Educată". Profesorul trebuie sa rămână factorul determinant într-un sistem de învățământ centrat cu adevărat pe elev. Este nevoie de sustinerea și încurajarea profesorilor în exercitarea acestui rol, adăugând o importantă componentă de facilitator de învățare", a declarat ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu.
Mă bucur că acest proiect vine și propune atât un impact semnificativ în raport cu numărul de dascăli formați, cât și un sistem instituțional-suport care să recredibilizeze instituția mentoratului în educația din România. Mă bucur, de asemenea, că vedem pus accentul pe crearea unor comunități de practică, reunind învățământul preuniversitar cu învățământul universitar. Proiectul PROF reprezintă, în opinia mea, un sprijin concret și substanțial pentru îndeplinirea obiectivelor pentru „România Educată", așa cum sunt acestea exprimate în forma din dezbaterea publică", a declarat consilierul prezidențial în cadrul Departamentului Educație și Cercetare - Administrația Prezidențială, Ligia Deca.
Prin proiectul PROF regândim și reașezăm, potrivit cerințelor actuale - mentoratul pe durata întregii cariere didactice, însemnând prin aceasta că ne raportăm la experiența și competența didactică obținute în mod neîntrerupt", a afirmat secretarul de stat în Ministerul Educației, Maria Ștefania Manea.
La eveniment au fost prezenți secretarii de stat din Ministerul Educației - Sorin Ion, Radu Szekely și Kallos Zoltan, reprezentanți ai partenerilor de dialog social și membri ai echipei de implementare a proiectului, subliniind prezența rectorului Universității „Lucian Blaga" din Sibiu, instituție de învățământ superior parteneră în proiect, cu rol de coordonare la nivel universitar, profesorul Sorin Radu.
Online, în sistem videoconferință, au participat rectori, prorectori, cadre didactice din cele patru universități partenere, directori ai caselor corpului didactic partenere, cei 100 de coordonatori ai bazelor de practică pedagogică și inspectori școlari.
La nivel european, acest proiect este în acord cu obiectivul Comisiei Europene privind realizarea Spațiului European Educațional până în 2025, în care este subliniat faptul că „profesorii și formatorii au nevoie de oportunități continue pentru dezvoltare profesională". De asemenea, potrivit concluziilor Consiliului privind „profesorii și formatorii europeni pentru viitor" predarea și învățarea de bună calitate pot fi realizate în contextul în care profesorii sunt implicați pe toată durata carierei didactice într-un proces de dezvoltare profesională. (B.C.)

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 19:45:00 Ora standard a Europei de Est