Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Stimați Consilieri Judeteni ai CJ Bihor,

SCRISOARE DESCHISĂ

Stimați Consilieri Judeteni ai CJ Bihor,

Noi, actorii Teatrului Regina Maria, facem apel, prin această scrisoare, la rațiunea și înțelepciunea dumneavoastră, cu privire la o decizie care urmează a fi luată în curând, decizie care va deteriora definitiv și iremediabil un segment important al culturii acestei urbe:

În cadrul unei întâlniri informale, care a avut loc în Sala Mare a Teatrului Regina Maria, joi, 6 mai, domnul Ilie Bolojan ne-a comunicat două vești surprinzătoare:
1. Se dorește înlocuirea contractelor de muncă încheiate pe perioadă nedeterminată, cu contracte pe perioadă determinată, începând cu data de 1 iulie. Măsura vizează artiștii din instituțiile de cultură subordonate CJ Bihor, din care reținem actorii Teatrului Regina Maria și artiștii Filarmonicii de Stat Oradea.
2. Se dorește comasarea Filarmonicii de Stat cu Teatrul Regina Maria și Teatrul Szigligeti.
Stimați consilieri, vă reamintim că în Oradea a existat până în anul 2011 Teatrul de Stat Oradea - o instituție cu o vechime și o reputație considerabile - care a fost separat în Teatrul Regina Maria - având în structura sa Teatrul Arcadia (actualmente Trupa Arcadia, care deservește spectatorii copii din Oradea și județ) Ansamblul Artistic Profesionist Crișana și Trupa IosifVulcan-și Teatrul Szigligeti - care cuprinde Ansambalul Nagyvarad, Trupa Lilliput și Trupa Szigligeti. Înțelegem că această măsură care ne-a fost prezentată drept necesară, corectă și benefică la vremea respectivă, se schimbă din nou, după bunul plac al finanțatorului, fără a se lua în considerare impactul asupra publicului și asupra colectivelor acestor trupe, puse din nou sub presiunea schimbării.
Mai înțelegem că se dorește crearea unei instituții hibrid, care nu ține cont de specificul repertorial al instituțiilor propuse spre comasare, de vechimea și reputația celor două teatre și ale filarmonicii, instituții care au un renume național și internațional clădit în zeci de ani de muncă, instituții care au reprezentat nu doar Oradea, ci și România, cu succes, în prestigioase festivaluri internaționale.CV-ul acestor instituții nu reprezintă doar un palmares de o valoare incontestabilă al  generațiilor de artiști care au deservit cultura orădeană, ci reprezintă cartea de vizită a orașului Oradea în România și în Europa.
Ni s-a comunicat dorința de a transforma teatrele și filarmonica, astăzi de repertoriu, în teatre de proiecte, după model occidental și mărirea productivității. Transformarea în teatru de proiecte înseamnă casarea spectacolelor de succes care, la cererea publicului, s-au jucat mai bine de șase stagiuni, și imposibilitatea realizării unor spectacole care să se joace mai mult de o stagiune. Teatrul de proiecte presupune colaborări cu artiști care sunt liberi de alte contracte, în funcție de disponibilitatea acestora de a se deplasa la Oradea,  pentru  o perioadă limitată de timp, și presupune antamarea unor artiști care vor accepta sau nu colaborarea, în funcție de onorariile pe care noul teatru, de proiecte, le poate oferi. Asta se dorește astăzi? Renunțarea la o trupă sudată, matură, care poate acoperi în acest moment un repertoriu vast? Altfel nu înțelegem măsura care propune trecerea contractelor actorilor de pe perioadă nedeterminată pe perioadă determinată.
Absolut toți actorii Teatrului Regina Maria Oradea au fost inițial colaboratori ai acestui teatru. Absolut toți actorii au avut contracte pe perioadă determinată, au demonstrat, prin ani de muncă faptul că își merită locul pe această scenă, au dat concursuri pentru a fi angajați pe perioadă nedeterminată și și-au construit aici cariera și viața. Cum anume, prin destabilizarea angajaților, se mărește productivitatea trupelor?
Contractul de tip determinat nu oferă siguranță nici pentru instituție, nici pentru actor, nici pentru proiectul repertorial. Nu îți poti face planuri de viață într-un oraș când depinzi de un contract care se poate încheia anul viitor și nici nu ai certitudinea unei evaluări sau justificări corecte a muncii tale. Arta este subiectivă, iar indicatorul de bază al evaluărilor anuale e de obicei unul de ordin cantitativ. Ori, în artă, ar trebui să primeze calitatea muncii depuse și abia apoi cantitatea. Și mai e ceva: actorii sunt dependenți de proiectul de management. Actorii nu joacă așa cum vor ei, când vor ei, ci dau casting în spectacole propuse de manageri în repertoriu. Ce anume ne garantează nouă că se vor face alegeri și distribuții corecte? Ce anume poate face actorul dacă proiectul de management nu îndeplinește cerințele finanțatorului, în cazul de față CJ Bihor?
Actorii nu fac teatru ca simplu hobby, ci trăiesc din asta, iar aportul lor trebuie privit din perspectiva valorii pe care o aduc orașului, turismului, educației, sănătății morale a comunității, fiind și un important aspect al indicelui de viață al acelei comunități. În plus, financiar vorbind, transformarea contractelor noastre nu creează economii la buget, ci doar panică și instabilitate. Actorii nu trebuie motivați să lucreze prin teroare. Noi VREM, NE DORIM să lucrăm. Ce anume ne cereți? Vreți să ieșim cu spectacole estivale în aer liber? Am făcut-o deja. Vara trecută - și nu numai - fără să ne-o ceară nimeni. Vreți mai multe spectacole sau mai diverse? Avem. Ce anume vă doriți, concret?
Se dorește încetarea contractului făcut cu acordul ambelor părți și încheierea altuia, doar cu acordul uneia dintre părți. E oarecum legal, dar câtuși de puțin moral. Credem că un Președinte de Consiliu Județean trebuie să acționeze perfect legal, fiind în același timp și un exemplu de moralitate pentru cetățenii în slujba cărora e pus. Atunci când a fost întrebat care este rațiunea acestei modificări a contractelor, răspunsul domnului Bolojan a fost: „Pentru că trebuie" și „Pentru că așa e în Europa". Ne cerem scuze, dar cu tot respectul cuvenit pentru toate lucrurile bune pe care le-a făcut domnia sa în acest oraș, „Pentru că trebuie" e un răspuns cam „subțire"și ne duce cu gândul la un regim de tristă amintire. Atragem totodată atenția că această tentativă de modificare contractuală este și o portiță de concediere în grup.
Modelul european de contract pe perioadă determinată nu va funcționa în România decât dacă va fi implementat treptat. El trebuie să aibă mai multe beneficii decât cel pe perioadă nedeterminată. În Europa actorii au venituri mai mari, ca să poată trăi decent și în perioada dintre contracte. Tot în Europa există sindicate și organizații artistice foarte puternice care apără statutul artistului reprezentat, statut inexistent în România. Modelele europene au fost implementate după ani de cercetare și protejează artiștii prin mecanisme financiare clare, substanțiale și eficiente. În România nu există astfel de mecanisme. „Tradiția" în România este să se importe fără a sta prea mult pe gânduri.
Acum, subit, în Oradea, se urmărește a se pune prea multă putere în mâna unui singur om: managerul - subordonat, bineînțeles, Consiliului Județean. Ori managerul în România este ales cu preponderență din considerente politice, fapt care poate distruge într-o secundă ceea ce au clădit alții înaintea lui în mulți ani de trudă.
Am putea vorbi mult mai mult despre nocivitatea acestei decizii, dar cred că cine a vrut să înțeleagă a înțeles. Apelăm la judecata dumneavoastră, stimați consilieri, și vă solicităm intervenția atât a dumneavoastră, cât și a publicului orădean, care știm că ne iubește, pentru a stopa acest tertip de schilodire a culturii orădene. Dezvoltarea culturală a acestui oraș depinde de noi toți. Dreptul la cultură este un drept fundamental. Această decizie este menită să ciuntească acest drept fundamental.
Vă mulțumim!
Cu respect,
Actorii Teatrului Regina Maria, Oradea

Trimite email
marți, 16 aprilie 2024, 18:54:54 Ora de vară a Europei de Est