Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Magic Friday... every Friday - la Școala Primară Americano-Română din Oradea

Săptămână de săptămână,

Magic Friday... every Friday - la Școala Primară Americano-Română din Oradea

Era 2018, pe vremea când ,,magicienii" de la Școala Americană erau mici, firavi, necunoscători... pe vremea când, în primele lor zile de școală întrebau: ,,Teacher, la școală dormim?"

Atunci, în 2018, doamna învățătoare și-a propus ca, dincolo de orele obișnuite, bazate strict pe transmiterea și asimilarea de cunoștințe în maniera tradițională, să le ofere elevilor câte o zi pe săptămână, pe care aceștia să o aștepte cu nerăbdare.
Atunci a luat naștere ,,Magic Friday".
Această zi a venit să completeze ,,regulile magice" ale clasei, ,,cuvintele magice", pe care magicienii au învățat de la început să le folosească pentru a-și arăta respectul pentru interlocutor sau ,,puterea magică a cuvântului încă".
Proiectul ,,Magic Friday" a fost întâmpinat cu entuziasm de copii. La început, în clasa pregătitoare, activitățile erau pregătite și demonstrate de doamna învățătoare, mai apoi, au fost realizate și de elevi. Odată ajunși în clasa a II-a, acum sunt stăpâni pe statutul de elev, au primit câte o zi din semestru în care să aibă rolul învățătoarei, având astfel responsabilitatea de a pregăti, demonstra și îndruma colegii în realizarea unui anumit ,,experiment".
,,Abia aștept să fie vineri!", ,,Încă nu e vineri?"... sunt replici des auzite în clasa a II-a.
,,Norul de culoare", ,,baloane umflate cu oțet și bicarbonat de sodiu", ,,ouă fără coajă", ,,densitatea apei", ,,pictura ART nouveau", ,,lava lamp", ,,magic card tricks", ,,origami", ,,floating objects" sunt doar câteva din numeroasele experimente realizate, săptămânal, în clasa magicienilor.
Ce zi frumoasă! Și ce mod minunat de a încheia fiecare săptămână la Școala Primară Americano-Română!
Prof. Anamaria Bodea 
 
Felicitări, Anamaria!
O școală altfel, pe placul elevilor; gusturile nu se discută; câte în Lună și câte în stele... de dragul lor, dar și al profesiei, cu har și cu puterea de a fermeca și înnobila!
(Ovi)
Vedeți mai multe poze (63 de poze) în Galeria foto: Magic Friday... every Friday - la Școala Primară Americano-Română din Oradea.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:20:33 Ora standard a Europei de Est