Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„În ritm cu viața”… la Roșia

Un nou proiect realizat de Asociația Culturală Teatrul de Copii, în parteneriat cu Teatrul ,,Regina Maria”

„În ritm cu viața”… la Roșia

Asociația Culturală Teatrul de Copii a demarat, în parteneriat cu Teatrul ,,Regina Maria", proiectul „În ritm cu viața", care se desfășoară în comuna Roșia din județul Bihor, în perioada 17-21 mai 2021 și cuprinde o serie de ateliere de exerciții teatrale, care se adresează elevilor din școala primară și cea gimnazială.

Atelierele sunt susținute prin programul Fondul Educație pentru Azi, implementat de Fundația Comunitară Oradea, cu sprijinul financiar PEPCO România.

Obiectivul principal al proiectului este acela de a oferi un ajutor substanțial copiilor din comuna Roșia în procesul de dezvoltare psiho-emoțională și în dezvoltarea aptitudinilor. Atelierele sunt propuse și susținute de actori ai Teatrului ,,Regina Maria", dintre care Florian Silaghi, Alexandru Pop și Igor Lungu de la Trupa Arcadia și George Dometi de la Trupa Iosif Vulcan, având-o ca invitată pe actrița Consuela Egyed, actor mânuitor păpuși, fiecare dintre aceștia participând pro bono în cadrul proiectului. Atelierele sunt construite în așa fel încât să acopere o gamă cât mai largă de elemente specifice artei actorului, pornind de la module de dicție, mișcare scenică, coordonare, păpușerie, concentrarea atenției etc. Acestea se desfășoară în fiecare zi dintre cele cinci în care se derulează proiectul, în două etape: dimineața cu elevii Școlii Primare Nr. 3 din Țarina, iar după-amiaza cu elevii care participă la programul After School. Elevii sunt împărțiți în grupe, care se rotesc în așa fel încât fiecare să ia parte la toate cele cinci ateliere susținute de actori.
Primele două zile ale proiectului s-au scurs repede și au fost un real succes. Copiii au participat la activități cu entuziasm și au răspuns cu seriozitate tuturor provocărilor ridicate de către cei cinci actori, iar cadrele didactice ne-au întâmpinat cu deschidere și interes. Bucuria întâlnirii cu actorii orădeni a fost atât de mare, încât și copiii de la grădiniță și-au dorit să fie implicați în activități, fapt care ne-a bucurat enorm. Chiar dacă am avut puține emoții la început, acestea s-au risipit, deoarece copiii mici au fost receptivi și încântați de activități, asemeni colegilor mai mari.
Efectele benefice s-au resimțit chiar din primele momente și în rândul cadrele didactice prezente la ateliere care și-au arătat interesul să continue și în viitor o parte dintre exercițiile și jocurile efectuate.
Toate activitățile au fost susținute în conformitate cu reglementările în vigoare, respectându-se distanța și obligativitatea purtării măștii în spații închise. Grupele de elevi au fost formate în așa fel încât aceste măsuri să poată fi aplicate.
Florina Dometi

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:08:03 Ora standard a Europei de Est