Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Colaborare de succes cu studenta din SUA, Kaitlyn Bloom

Pentru dezvoltarea abilităților de comunicare

Colaborare de succes cu studenta din SUA, Kaitlyn Bloom

Există o mulţime de metode pentru studierea limbii engleze, dar cea mai eficientă metodă este studierea cu un profesor nativ.

Elevii claselor a II-a B, a IV-a D, a VI-a D și a VIII-a B de la Școala Gimnazială ,,Dacia" au avut onoarea să comunice în limba engleză cu studenta americancă Kaitlyn Bloom, pe care au îndrăgit-o imediat. Originară din statul Michigan,ea a ales să studieze, să facă voluntariat şi să aibă preocupări ecologiste în Oradea. Elevii au fost încântați să își exerseze abilităţile de comunicare alături de un vorbitor de origine nativă a limbii engleze, fiind foarte curioși să afle cât mai multe lucruri despre Kaityn, despre America, despre cultura lor. Elevii au asistat la o prezentare în PowerPoint, au vorbit despre ei, despre hobby-urile şi interesele lor, au cântat şi au participat la diverse jocuri în limba engleză. Scopul principal al colaborării cu Kaitlyn a fost stabilizarea încrederii în cunoştinţele acumulate şi în capacitatea de a se descurca atunci când se confruntă cu persoane care nu cunosc limba română. Ambianţa interactivă a alungat neliniştea de exprimare incorectă în limba engleză şi a oferit încredere în sine.
,,Mie mi s-a părut interesantă întâlnirea cu Kaitlyn deoarece am aflat multe lucruri despre ea, despre orașul ei natal şi despre sistemul de învăţământ american. Mi-aş dori să mai particip la astfel de meeting-uri deoarece îmi antrenează cunoștințele de limbă engleză şi mă ajută să vorbesc fluent", spune eleva Carla Mlendea, din clasa a VI-a C.
În urma lecţiilor prezentate de Kaitlyn Bloom,elevii au avut posibilitatea să înțeleagă mai bine cultura țării şi lucrurile pe care americanii le valorifică, asimilând, în același timp, expresii noi şi un accent autentic.
Prof. Sarca-Crişan Raluca-Dana

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:33:34 Ora standard a Europei de Est