Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

CNRED a participat la a 28-a reuniune anuală a rețelelor ENIC-NARIC

Miercuri,

CNRED a participat la a 28-a reuniune anuală a rețelelor ENIC-NARIC

În calitate de membru al rețelelor ENIC-NARIC, Centrul Național pentru Recunoașterea și Echivalarea Diplomelor (CNRED) a participat miercuri, 9 iunie 2021, la a 28-a reuniune anuală a rețelelor ENIC-NARIC (Centrele Naționale pentru Recunoașterea Academică și Informare), organizată online de către Comisia Europeană, cu sprijinul Consiliului European, UNESCO și Centrul ENIC-NARIC din Portugalia.

Pe agenda evenimentului s-au regăsit următoarele teme: acțiunile și proiectele rețelelor ENIC-NARIC în domeniul recunoașterii studiilor, impactul Covid-19 asupra învățământului superior și provocările generate în recunoașterea studiilor dintr-o perspectivă europeană, Spațiul european al educației, modul în care acțiunile Spațiului european al educației (digitalizarea și asigurarea calității) influențează practicile de recunoaștere, Convenția globală privind recunoașterea calificărilor din învățământul superior, respectiv rolul Rețelei Centrelor Naționale de Informare Asia - Pacific (APNNIC) în diseminarea de informații relevante pentru recunoașterea calificărilor și colaborările internaționale stabilite între centrele din zona Asia - Pacific.
În prezent, rețeaua ENIC-NARIC numără 55 de state membre, fiind un exemplu de bune practici în recunoașterea studiilor pentru dezvoltarea unor noi rețele regionale în baza Convențiilor privind recunoașterea studiilor pentru Asia, Orientul Mijlociu, Africa sau America Latină.
Rețeaua NARIC a fost înființată în anul 1984, secretariatul acesteia fiind asigurat de Comisia Europeană ai cărei membri sunt statele Uniunii Europene. Centrele NARIC sprijină și oferă asistență pentru implementarea Convenției de la Lisabona privind recunoașterea studiilor de către autoritățile naționale competente din statele semnatare ale Convenției. Totodată, ele servesc drept mecanism de cooperare multilaterală în cadrul regiunii UNESCO Europa și America de Nord, asigurând, totodată, legătura cu alte regiuni UNESCO.
Rețeaua ENIC (Rețeaua europeană a centrelor naționale de informare) a fost înființată în anul 1994, în colaborare cu UNESCO și Consiliul Europei, în calitate de co-secretariat. Această rețea reunește țările semnatare ale Convenției de la Lisabona, având aceleași atribuții precum Centrele NARIC.
Centrul român NARIC a fost creat la 1 decembrie 1995, în baza Acordului no. 95-PECO-SOC-0019 încheiat cu Comisia Europeană, ca parte componentă a Agenţiei Naționale SOCRATES. În calitate de membru al rețelelor ENIC/NARIC, Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor asigură, la nivel național și internațional la un schimb permanent de informații și asistență cu privire la sistemul de educație și statutul juridic al instituțiilor de învățământ din străinătate, formare, precum și la condițiile specifice acestor instituții pentru obținerea actelor de studii.
Mai multe informații despre cele două rețele sunt disponibile https://www.enic-naric.net/.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 00:24:06 Ora standard a Europei de Est