Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,O pagină de jurnal ar fi excelentă”, fără poezie și caracterizare!

Luca, Ariana, Victor, Giulia...

,,O pagină de jurnal ar fi excelentă”, fără poezie și caracterizare!

Marți (22 iunie 2021), înainte de ora 8.00, pe platoul din fața Școlii Gimnaziale ,,Dacia" din Oradea, am dat cu ochii de primii sosiți pentru susținerea primei probe a Evaluării Naționale, proba la Limba și literatura română.

Pentru spulberarea emoțiilor, am intrat în vorbă cu Luca, Ariana, Victor și Giulia, despre posibilele subiecte care ar putea să le vină la Evaluarea Națională, proba scrisă la Limba și literatura română. Pentru a putea obține note cât mai bune, ei ar prefera să primească o pagină de jurnal sau amintiri din copilărie; nu ar dori, în schimb, poezii sau caracterizări de personaje...
,,Subiectul de Evaluare Națională la Limba și literatura română a fost conceput în variantă nouă"!
Iată ce spun profesorii despre subiectele date, ieri, la proba scrisă la Limba și literatura română.
,,Subiectul de Evaluare Națională la Limba și literatura română a fost conceput în variantă nouă, structură cu care elevii s-au familiarizat de-a lungul acestui an școlar, prin rezolvarea Testelor de antrenament propuse de către Ministerul Educației.
Pe baza celor două texte - fragmentul extras din „Pantera neagră", de Sorin Titel și „Falsa generozitate", de Stela Giurgeanu - elevii au avut de identificat răspunsul corect în cadrul unor itemi de tip obiectiv cu alegere multiplă sau cu alegere duală. Aceste cerințe au fost formulate clar, astfel încât nu le-au creat elevilor dificultăți. La punctele 7,8 și 9, elevii trebuiau să-și pună în valoare atât creativitatea, cât și capacitatea de sinteză și să găsească asemănări/deosebiri între cele două fragmente sau să asocieze fragmentul citat cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară, să-și exprime părerea dacă este important să ne urmăm visul în orice condiții.
Cred că unii elevi ar fi putut avea probleme în identificarea corectă a cuvintelor cu diftong.
Celelalte exerciții au cuprins noțiuni de vocabular, părți de vorbire, precum și sintaxa propoziției sau a frazei. Toate acestea au fost studiate de elevi de-a lungul anilor de gimnaziu.
Un exercițiu care ar putea face diferența între elevi este cel legat de completarea spațiilor cu forma corectă a unor cuvinte.
Partea a doua a subiectului a pus în valoare creativitatea elevilor - un text narativ, o situație neprevăzută din timpul unui joc în curtea școlii.
Așadar, putem spune că subiectul a fost conceput în conformitate cu programa școlară în vigoare, după noua structură, iar itemii au verificat cunoștințe din toată programa pentru examenul de Evaluare Națională", susține doamna profesor de Limba și literatura română Diana Simina, director adjunct la Școala Gimnazială ..Dacia".
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,O pagină de jurnal ar fi excelentă”, fără poezie și caracterizare!

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:47 Ora standard a Europei de Est