Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Povestea Iei românești

Cu reverberații din Săliște de Vașcău

Povestea Iei românești

,,Fată dragă, pune-ţi ie,
Şi cinsteşte-o prin purtare,
Nu-i un moft, e-o datorie
Şi o clipă de-nchinare.

Au purtat-o şi străbunii
Când plecau la Liturghie,
Are-n ea gustul ţărânii
Şi-al iubirii de moşie".

(Sânzâiene-n mândre ii - Angelina Nădejde)

Luna iunie este timpul magic în care ia, asemeni zeițelor din vechime, renaşte mai frumoasă şi mai seducătoare şi ne inspiră, ne ajută să comunicăm o stare spirituală deosebită.
24 iunie este o zi cu semnificații multiple, atât pentru cultura și spiritualitatea românească cât şi pentru cea universală. E ziua în care sărbătorim Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, numit în cărţile religioase „Luceafărul" pentru felul în care pregăteşte naşterea lui Iisus Hristos; sărbătorim Sânzienele, iar din 2013, când a luat ființă comunitatea La blouse roumaine, sărbătorim şi Ziua universală a iei. Punctul comun al ultimelor două sărbători reiese din tradiția care ne spune că Sânzienele erau îmbrăcate cu ii.
Ideea de celebrare a iei românești aparține pictorului francez Henri Matisse, care a realizat pictura „La blouse roumaine" în 1940,expusă la Muzeul de Artă Modernă din Paris. Trebuie să amintim faptul că ia românească a inspirat în timp multe case de modă celebre, printre care Yves Saint Laurent, Tom Ford, Jean Paul Gaultier etc. De asemenea, aceasta a fost purtată cu mândrie la diferite evenimente mondene de către Regina Maria, dar şi de către alte celebrități.
Ia românească, denumită și cămașa cu altiță, care, prin semnele ,,înscrise", şopteşte poveşti din alte vremuri, reprezintă un veşmânt sacru ce menține legătura cu străbunii şi, în acelaşi timp, ne redă sentimentul de apartenenţă şi mândrie naţională.
Dacă ne gândim la semnificația cuvântului, acesta derivă din latinescului „tunicae lineae",  şi se traduce prin tunică subţire purtată pe piele, a cărei apariţie trebuie căutată în vremuri ancestrale.
Se spune că însemnele magice, cusute cu multă grijă, aveau menirea de a-l proteja pe cel care o poartă de spiritele rele.
La final de an şcolar, elevii Școlii Gimnaziale Nr.1 Săliște de Vașcău au sărbătorit Ziua universală a iei. Am punctat importanța acestei embleme naționale vizionând un scurtmetraj despre semnificația iei și despre Sânziene, apoi am urmărit Povestea iei, interpretată de actrița Georgiana Popan. Îmbrăcați cu ie şi bucuroși de ce am aflat, am confecționat două cununițe de Sânziene, pe care le-am așezat conform tradiției Sânzienelor, la poarta școlii.
Scopul activității noastre a fost promovarea culturii şi tradițiilor populare românești în rândul elevilor noştri prin cultivarea interesului pentru artă şi obiceiuri populare şi valorificarea identității cultural româneşti, pentru că povestea iei este povestea noastră și vrem să o transmitem mai departe și altor generații.
Prof. Terme Alexandra
 
Felicitări, Alexandra!
Cât de frumos și de complet ne-ai prezentat povestea Iei românești! Nota 10... cu felicitări!
Ne-ai dat o lecție pe care o primim cu drag... din Săliște de Vașcău!
Ovidiu Dan
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Povestea Iei românești.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:58 Ora standard a Europei de Est