Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Analiza rezultatelor examenului național de Bacalaureat

Luni, conferință de presă la I.S.J. Bihor, subiectul:

Analiza rezultatelor examenului național de Bacalaureat

Domnul inspector școlar general, prof. Virgil Blage, și domnul inspector școlar Florin Negruțiu au analizat luni, 12 iulie 2021, în cadrul unei conferințe de presă, rezultatele obținute de candidații bihoreni la examenul național de Bacalaureat, sesiunea de vară (iunie-iulie 2021).

Analiza pe filiere
,,Aș vrea să încep într-o notă optimistă și pozitivă având în vedere că rezultatele la examenul de Bacalaureat, în acest an, sunt mai bune decât cele de anul trecut. Desigur, am putea să invocăm tot felul de motive pentru această situație, dar dacă ne gândim la caracterul excepțional al perioadei pe care am traversat-o și o mai traversăm încă, aceste rezultate sunt într-adevăr remarcabile", a spus generalul I.S.J. Bihor, în debutul conferinței.
Raportate la anul trecut, și prezența și promovabilitatea îi dau motive de bucurie domnului inspector școlar general. Cât privește analiza rezultatelor interne (la nivel de județ), domnia sa a făcut-o într-un fel neobișnuit (original) pe filiere, cu nominalizarea unităților de învățământ situate pe primul și respectiv pe ultimul loc și doar într-un singur caz a fost amintită și  instituția de pe locul al doilea.
La filiera teoretică (colegii naționale și licee teoretice), pe loc 1 se situează C.N. ,,E. Gojdu", cu promovabilitate de 100% din 203 candidați, iar pe ultima poziție - C.N. ,,Octavian Goga" din Marghita, cu 67,83%,  la 119 candidați; la colegiile tehnice situația este următoarea: în frunte este C.T. ,,Alexandru Roman" Aleșd, cu 66, 41 %, promovabilitate, la 134 de candidați, iar pe ultimul loc, C.T. ,,Ioan Ciordaș" Beiuș, 133 de candidați, cu rata de promovabilitate de 26,61%; la filiera licee tehnologice (inclusiv  C.E, ,,Partenie Cosma"): pe locul 1, C.E. ,,Partenie Cosma", 261 de candidați, cu 72,59% reușită, iar pe ultima poziție, Lic.Tehnologic Nr. 1Suplacu de Barcău, 26 de candidați, cu o rată de promovabilitate de 10,3%; la liceele vocaționale (teologice), pe loc. 1, Lic. Teologic Baptist ,,Emanuel", 57 de candidați, cu o promovabilitate de 100% și o medie de 10, iar pe ultimul loc, Lic. Teologic Romano-Catolic ,,Szent László" din Oradea, 44 de candidați, cu o rată de 47,62 %; la liceele teoretice, pe loc. 1, Lic. Teoretic German ,,Friedrich Schiller" Oradea, 10 candidați, cu promovabilitate de 100%; pe poziția a doua, Lic. Teoretic ,,Aurel Lazăr", 114 candidați, cu o rată de 95,61%, iar pe ultima poziție se situează Lic.T. ,,Gabriel Țepelea" Borod, 15 candidați cu o promovabilitate de 26,67%.
Apoi, domnul inspector școlar general a subliniat un lucru îmbucurător (pozitiv): ,,Nu avem nicio unitate de învățământ care să fi obținut 0 (zero) procentul de promovabilitate"...
,,În ceea ce privește separarea pe mediul urban și mediul rural, se văd aceleași discrepanțe pe care le-am semnalat cu ocazia Evaluării Naționale... Rata de eșec este mai mare cu 30% în mediul rural. Și în cazul examenului de Bacalaureat, am putea scoate în evidență rolul deosebit pe care l-au jucat familiile candidaților în multe situații; este vorba despre sprijinul emoțional și financiar pe care l-au acordat pregătirii acestor copii".
La această sesiune, au fost depuse 1.414 contestații, iar în urma soluționării, doi candidați au obținut media 10. Cu cele 7 medii de 10, Bihorul intră în topul pe țară, după Botoșani (cu 13 medii de 10), Iași (10) și la egalitate cu Prahova (tot 7 medii de 10)...
,,Cred că ar fi necesar să regândim rețeaua școlară"...
Și să mai spunem că șeful Inspectoratului Școlar Județean Bihor a reiterat ideea exprimată și la întâlnirea anterioară, la analiza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională: ,,Cred că ar fi necesar să regândim rețeaua școlară la nivelul județului; ar trebui să valorificăm ceea ce înseamnă capacitatea de mobilitate pe care o pot asigura U.A.T.-urile în acest moment; să folosim acele microbuze; să valorificăm capacitatea instituțională a unor colegii care pot oferi internate bine dotate și cantine. Este limpede că fragmentarea activităților și procesului de învățământ în școli mici nu este soluția. Există discrepanțe de ordin economic și de ordin cultural", apreciază domnul inspector școlar general Virgil Blage.
,,Neglijență în serviciu"
La întrebările ,,incomode" adresate de jurnaliști, generalul I.S.J. a răspuns documentat, precum în problema C.N. ,,Onisifor Ghibu".
În 2019, când i s-a acordat Liceului Teoretic ,,Onisifor Ghibu" titlul de colegiu național, potrivit legii, unitatea  de învățământ (devenită liceu teoretic în 1995) nu putea beneficia de acel titlu, pentru simplul motiv că nu împlinise, la acea dată, 75 de ani de funcționare ca liceu teoretic. Calculați și dumneavoastră câți ani de liceu teoretic avea unitatea de învățământ în 2019 (dacă s-a înființat în 1995)... ,,Documentele vorbesc", ține să precizeze generalul  I.S.J.
Iar ceea ce s-a făcut atunci se cheamă ,,neglijență în serviciu", a conchis inspectorul școlar general, domnul profesor Virgil Blage.
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:19:08 Ora standard a Europei de Est