Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Demers educațional adresat dezvoltării aptitudinilor esențiale pentru succesul profesional al tinerilor

Junior Achievement România,

Demers educațional adresat dezvoltării aptitudinilor esențiale pentru succesul profesional al tinerilor

*72 de liceeni au participat anul acesta la școala de primăvară cu tema „Școala viitorului";

*324 de participanți au asistat la sesiunile de training pentru profesori, desfășurate pe parcursul a patru webinare;
*2.506 elevi și 107 profesori au participat la activitățile online dedicate elevilor de liceu.
Proiectul Aptitudini esențiale pentru succesul tinerilor din comunitatea ta", dezvoltat de Junior Achievement (J.A.) România cu sprijinul O.M.V. Petrom, oferă elevilor de liceu oportunitatea de a dobândi și a-și dezvolta aptitudini antreprenoriale și profesionale care îi ajută să contribuie la bunăstarea comunității din care fac parte.
Structurat în trei etape dedicate elevilor și profesorilor, demersul educațional este facilitat de voluntarii O.M.V. Petrom, care, prin experiența lor profesională și exemple de bună practică inspirate chiar din activitățile zilnice de la locul de muncă, încurajează și stimulează dezvoltarea creativității, comunicării și lucrului în echipă.
Școala de primăvară a reunit anul acesta 72 de elevi din 29 de licee și 18 județe din țară. Tinerii au lucrat, timp de patru zile în echipe mixte coordonate de voluntarii O.M.V.  Petrom, la dezvoltarea unui proiect care să răspundă unei probleme specifice identificate în comunitate.
Tema lansată echipelor de elevi a fost Școala viitorului",iar ideile propuse de tineri au fost foarte inspirate și apreciate de juriu.
Locul 1 - proiectul Follow your passion, care propune o orientare vocațională clară în dezvoltarea curriculumului școlar
Locul 2- proiectul aplicației multifuncționale Teachgram
Locul 3 - platforma de evaluare și notare Unknown: facem necunoscutul cunoscut.
Întrebați care au fost cele mai importante experiențe pe care le-au trăit cu acest prilej, tinerii au declarat următoarele:
Am interacționat cu elevi din diferite părți ale țării, am aflat multe lucruri noi și o să le folosesc cu siguranță pe viitor."
Mi s-a părut foarte interesant să lucrez cu oameni pe care nu îi cunoșteam. Colaborarea, răbdarea, respectul și spiritul de echipă contează cel mai mult."
Mi-am depășit limitele, am învățat că nu există idei proaste și trebuie tot timpul să îți exprimi opinia..."
Activitățile de training destinate profesorilor,derulate pe parcursul a patru webinare susținute de consultanții voluntari O.M.V. Petrom, au înregistrat un număr total de 324 de participanți.
Obiectivul întâlnirilor virtuale a fost familiarizarea cadrelor didactice atât cu modalitățile de predare de tip learning by doing și project-based, cât și cu metodele actuale de organizare a evenimentelor interactive online.
Sesiunea la care am participat a fost una deosebită, din care putem cu prisosință să utilizăm   informațiile obținute și să le diseminăm împreună cu elevii, dar și cu alți colegi. A adus un plus de valoare în formarea noastră ca dascăli, care trebuie menținută pe tot parcursul vieții pentru a putea modela caractere și personalități".
Webinarele adresate elevilor de liceu au stârnit interesul și curiozitatea tinerilor, dornici să afle de la profesioniștii din business detalii despre modul în care își pot îmbunătăți mentalitatea antreprenorială sau dobândi cunoștințele practice și atributele de care au nevoie în viitoarea viață profesională. La webinarele dedicate tinerilor și derulate cu sprijinul voluntarilor O.M.V. Petrom au luat parte 2.506 elevi și 107 profesori.
A fost o sesiune interactivă, deosebit de utilă pentru elevi. Mulți tineri sunt încă nehotărâți în privința alegerii carierei, deși urmează un anumit traseu școlar, în sensul că au optat pentru un anumit profil de liceu/școală profesională. Webinarul de astăzi ne îndeamnă, pe de o parte, să reflectăm la o carieră de vis, iar pe de altă parte, să ne dezvoltăm abilitățile interpersonal și să participăm la activități extrașcolare sau de voluntariat pentru a ne forma și consolida competențele căutate de angajatori".
Cele trei etape ale proiectului Aptitudini esențiale pentru succesul tinerilor din comunitatea ta", derulat în parteneriat cu O.M.V.Petrom, își propun să formeze o strânsă legătură între voluntari, profesori și elevi, în vederea acumulării de cunoștințe, abilități și aptitudini necesare asigurării unui viitor sustenabil pentru noile generații.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:46:59 Ora standard a Europei de Est