Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Peste 3.000 de liceeni din România au participat la proiectul internațional Social Innovation Relay în 2021

În finala națională, au ajuns și cei de la C.N. ,,Mihai Eminescu” din Oradea

Peste 3.000 de liceeni din România au participat la proiectul internațional Social Innovation Relay în 2021

Printr-un parteneriat educațional strategic încheiat în 2014 între NN și Junior Achievement (J.A.), proiectul internațional Social Innovation Relay (S.I.R.) susține anual elevii de liceu din România în dezvoltarea cunoștințelor și abilităților practice, învățând și aplicând principiile antreprenoriatului și inovării sociale.

În anul școlar 2020-2021, în activitățile educaționale din cadrul proiectului S.I.R. s-au implicat peste 3.000 de liceeni, împreună cu profesorii lor coordonatori din 110 licee din toată țara, inclusiv din zone dezavantajate, localități din mediul rural și mic urban. Pe parcursul proiectului, ei au avut acces gratuit, pe platforma J.A., la resurse de învățare, studii de caz, modele de afaceri sociale, webinare interactive ș.a. Dintre aceștia, aproximativ 700 de elevi, organizați în echipe de lucru, au participat în incubator și cu o idee de afacere socială, gândind soluții care pot genera schimbări pozitive în comunitate.
Cele mai bune echipe de elevi din Incubatorul J.A. BizzFactory, care au dezvoltat un pilot de business cu o componentă de antreprenoriat social, au fost conectate pentru mentorat în mediul virtual cu voluntarii NN România. Astfel, elevii și-au îmbunătățit planurile de afaceri sociale și au primit sfaturi de la mentori legate de posibilitățile sustenabile pentru o viitoare implementare, folosind resursele disponibile.
„Experiența din incubator a fost una foarte frumoasă. Am întâlnit multe idei, am învățat lucruri noi și am conversat cu traineri interesanți. Cu ajutorul webinarelor, am învățat despre planul financiar, planul de afaceri și despre cum se face o prezentare de succes, lucruri care mă vor ajuta cu siguranță pe viitor. Mi-a plăcut enorm să văd ideile celorlalți participanți. Vă mulțumesc pentru această experiență inedită!" - echipă elevi Liceul Teoretic ,,Ioan Pascu" Codlea.
Dintre soluțiile prezentate de echipe la finala națională derulată on-line, s-au remarcat trei care au fost selectate de juriu, de la Liceul Teoretic ,,Al. I. Cuza" București, Colegiul Național Bilingv ,,George Coșbuc" București, Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" Oradea, ținând cont de modelul de business, criteriile de inovație, crearea de valoare adăugată și impact în comunitate, fezabilitate și viabilitate financiară: baterie din compozit natural, platformă de orientare și consultanță profesională pentru tineri, aplicație-dicționar pentru persoanele cu deficiențe de auz și vorbire.
România a fost reprezentată la finalul lunii iunie la finala globală Social Innovation Relay de EBC, echipa de patru liceeni de la Liceul Teoretic ,,Alexandru Ioan Cuza" din București, care a concurat cu echipe din alte nouă țări (Bulgaria, Cehia, Grecia, Japonia, Polonia, Singapore, Slovacia, Spania, Ungaria), propunând soluții fezabile la diferite probleme din comunitățile lor, ce țin de mediul înconjurător, folosirea inteligentă a resurselor, sustenabilitate, protejarea animalelor și calitatea vieții.
„Pe parcursul Social Innovation Relay am dobândit competențe antreprenoriale și generale utile în orice domeniu de activitate, ușurința de a lucra în echipă, curajul și siguranța de sine, capacitatea de a lua decizii. Cu ajutorul acestui proiect, am descoperit rolul antreprenoriatului social și importanța de a aduce plusvaloare unui produs prin afacerea noastră" - echipă elevi Liceul Teoretic ,,Al. I. Cuza" București.
Proiectul S.I.R. a fost apreciat atât de către profesorii și elevii participanți, cât și de voluntarii implicați, pentru componentele și experiența practică de învățare oferite, iar feedback-ul primit a fost pozitiv.
 „A fost o experiență unică, de neuitat, în urma căreia am dobândit cunoștințe noi și am descoperit aptitudini, pe care nici nu credeam că le puteam avea, am întâlnit oameni demni de admiraţie, de la care am avut multe de învățat. La multiplele probleme ale societății, noi am decis să fim o parte din soluție" - echipă elevi Liceul Teoretic ,,Dante Aligheri" București.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:45:18 Ora standard a Europei de Est