Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

La Oradea, se desfășoară, în aceste zile, Congresul dascălilor

După 84 de ani,

La Oradea, se desfășoară, în aceste zile, Congresul dascălilor

Miercuri, 4 august 2021, la Teatrul ,,Regina Maria” din Oradea, a avut loc deschiderea festivă a Congresului cadrelor didactice din România și al cadrelor didactice de etnie română de peste hotare, al 43-lea Congres al Asociației Generale a Învățătorilor din România (A.G.I.Ro), la 84 de ani de la Congresul din 5-7 septembrie 1937 de la Oradea.

În prezidiul adunării, au fost invitați să ia loc și să ia cuvântul: ministrul secretar de stat în cadrul Ministerului Educației, doamna Maria Ștefania Manea, președintele Senatului Universității din Oradea, dl conf. univ. dr. Aurel Vasile Căuș, doamna Arina Moș, viceprimar al Municipiului Oradea, doamna prof. Kery Hajnal, inspector școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, directorul Casei Corpului Didactic Bihor, doamna prof. Mioara Țigan, președintele Asociației Generale a Învățătorilor din România (A.G.I.Ro), domnul prof. Viorel Dolha, reprezentanți ai dascălilor de etnie română din Republica Moldova, Serbia și Ucraina, alături de președintele Asociației dascălilor bihoreni, doamna prof. Stela Tăut, sufletul manifestărilor din 3-6 august 2021, desfășurate în cadrul Congresului de la Oradea.
Mesajul din partea Ministerului Educației: ,,Dorim ca școala să înceapă fizic"
Din alocuțiunea susținută de doamna ministru secretar de stat Maria Ștefania Manole, am reținut faptul că așteaptă propuneri pentru M.E. din partea participanților la Congres, iar cel mai important este mesajul din partea Ministerului Educației: ,,Dorim ca școala să înceapă fizic, dincolo de toate scenariile posibile și imposibile și de toate culorile pe care le-am atribuit acestora".
Vorbind și participând în calitate de cadru didactic și nu de politician (după cum chiar domnia sa a precizat), dl conf. univ. dr. Aurel Vasile Căuș a apreciat greutatea misiunii și a profesiei de dascăl, a propus și a lansat o rugăminte cadrelor didactice: să acorde aceeași atenție și elevilor cu note între 6 și 9, precum o fac celor aflați în dificultate și în pragul abandonului sau celor de nota 10.
Doamna viceprimar Arina Moș s-a arătat bucuroasă de faptul că Asociația dascălilor bihoreni a reușit să pună Oradea pe harta congreselor internaționale, felicitat-o pe doamna președinte Stela Tăut și întreaga sa echipă. Și a mai dorit doamna viceprimar să sublinieze un fapt și să lanseze un mesaj către politicieni: ,,Dumneavoastră (cu referire la dascăli, evident) clădiți caractere, dvs. clădiți România de mâine și nu sunt cuvinte mari. Tare aș vrea ca noi, politicienii, să înțelegem că fără învățământ, o țară este fără viitor, exact cum spunea I.H. Rădulescu: ,,Fără școală, să nu aștepte nimeni nici părinți buni, nici fii buni, și prin urmare, nici stat bine organizat și bine cârmuit și păstorit".
Prin discursul său nonconformist, sincer și deschis, apolitic și cu o încărcătură de reală onestitate, președintele A.G.I.Ro, dl Viorel Dolha, a cucerit auditorul, chiar dacă a fost unul ,,maraton" și cu nenumărate intervenții la finele altor cuvântări. Domnia sa s-a referit pentru început la câteva probleme ale învățământului românesc, vizavi de vehiculatul concept ,,România educată", dând și un exemplu: ,,Ce fac unii și cum reușesc alții (Coreea de Sud) să fie primii? Acolo toată lumea învață!
Dacă nu e salarizare mare-mare-mare (de două-trei ori cât e acum), tinerii, dacă nu-i atrage salarizarea, pleacă. Restul e poezie! Și tot din această pricină, tot mai mulți tineri de ispravă nu aleg cariera didactică. Domnia sa a bătut monedă și a lansat nenumărate săgeți către Guvernul României pentru sprijinirea celor care cu mâinile și buzunare goale luptă în afara României pentru apărarea frontierelor limbii române (în Republica Moldova, Serbia, Ucraina, Ungaria...), iar calcularea și recalcularea pensiilor e o chestiune de-a dreptul ciudată, vine replica din partea președintelui A.G.I.Ro. Profesia noastră este cea mai solitară profesie (înseamnă că tragem ușa după noi și rămânem de unul singur, când intrăm în sala de clasă)... Sperăm să nu ne facem de râs înaintașii, a concluzionat dl președinte Viorel Dolha.
Au mai luat cuvântul (din prezidiu) reprezentanții românilor de peste hotare (din Cernăuți, Chișinău, Ungaria). Cu toții așteaptă mai multă atenție și sprijin din partea oficialităților României... Din sală, a fost invitat, la microfon, tot în calitate de dascăl, dl profesor Cornel Popa, care și-a intitulat mesajul ,,Prinos de recunoștință dascălului". Citându-l pe Nicolae Iorga, domnul profesor a conchis: ,,Învățător să fie cel ce știe că mai are ceva de citit și crede că mai are ceva de învățat".
,,Consider că a fi dascăl e o vocație, nu o meserie"...
Pentru că a-ți folosi aceste resurse în această eră digitală și a obține un maximum de rezultate scontate în activitatea didactică, pentru noi, dascălii, profesorii, este o mare realizare", e de părere doamna prof. Mioara Țigan, directorul C.C.D. Bihor.
Tot legat strict de învățământ, de profesia de dascăl, a făcut vorbire decanul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, doamna conf. univ. dr. Barth Karla, care a privit lucrurile (trei idei) prin prisma sa de mamă, de absolvent de Liceu Pedagogic și de cadru didactic, care pregătește viitoare cadre didactice.
În sala Teatrului, a răsunat, miercuri, ,,Învățătorul" - ca Imn al Asociației dascălilor bihoreni
Dacă la început, manifestarea s-a deschis cu Imnul de Stat, iar pe parcurs, am ascultat, în premieră, Imnul A.G.I.Ro, spre sfârșitul festivității, doamna Stela Tăut, le-a propus oaspeților să audieze ,,Învățătorul", adoptat nici mai mult nici mai puțin drept Imn al Asociației dascălilor bihoreni; după care a ținut să aibă ultimul cuvânt, încheind astfel seria vorbitorilor din prezidiu la microfonul Congresului.
,,Astăzi (miercuri - n.n.), Oradea a devenit punctul zero al educației! Astăzi, aici, au venit colegi din toate colțurile țării și de peste hotare; au venit colegi dornici să schimbe ceva sau cel puțin să încerce să sensibilizeze pentru a schimba ceva pentru copil, pentru profesor și pentru educație.
Este primul congres internațional al cadrelor didactice din România și al cadrelor didactice de etnie română de peste hotare, organizat în Oradea și al doilea congres al învățătorilor, organizat, după 84 de ani, în 5-7 septembrie 1937 la Oradea... ,,Oradea a fost loc de întâlnire și sfătuire a purtătorilor de lumină, limbă și slovă românească din toate unghiurile și plaiurile țării", a conchis doamna prof. Stela Tăut, citând din presa vremii.
După președintele A.D.B., pe scenă au urcat artiștii, pentru un moment artistic bihorenesc, cu artiști de artiști din Binș (Beiuș), tare mândri (nialcoși) și dăruiți folclorului tradițional românesc.
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: La Oradea, se desfășoară, în aceste zile, Congresul dascălilor.

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 06:31:06 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...