Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Competențe noi pentru job-uri noi

Job Incubator

Competențe noi pentru job-uri noi

Prin acces la cursuri și calificări specifice și prin interacțiunea cu profesioniști, tinerii de peste 16 ani dezvoltă o serie de abilități și competențe specifice noii piețe a muncii.

Profesorii participanți descoperă noi modalități prin care școala poate susține o bună formare profesională a tinerilor.
Într-o economie nouă, ce a schimbat dinamica pieței muncii, trecerea de la școală la piața muncii este facilitată prin intermediul incubatorului Junior Achievement, Job IncubatorTM. În cadrul acestuia, tinerii de peste 16 ani, elevi și studenți, beneficiază de acces la cursuri de pregătire, stagii de practică, programe de internship și acces la locuri de muncă unde pot utiliza competențele dezvoltate în incubator.
În fiecare dintre ultimii cinci ani,examenul de bacalaureat a fost promovat de peste 86.000 de tineri (sursa: Ministerul Educației, Institutul Național de Statistică). Datele istorice arată că 70%-85% dintre absolvenții de bacalaureat din fiecare an obțin și diploma pentru studii superioare de licență trei-patru ani mai târziu. Sunt acești tineri pregătiți să aplice pe piața muncii cele consemnate pe diploma de absolvire? Dar ce vor face aceia care nu au finalizat aceste studii?
Aflată într-o dinamică permanentă, piața muncii solicită din ce în ce mai mult competențe digitale, gândire analitică și inovare, capacitate de rezolvare a problemelor complexe, creativitate și originalitate, adaptabilitate și reziliență, inteligență emoțională, utilizarea tehnologiei pentru monitorizare, control și programare ș.a.
Pot dezvolta tinerii absolvenți aceste competențe chiar la noul job? Până în 2025, în România vor fi peste 645.000 de locuri de muncă noi care vor avea și o componentă digitală, conform datelor Microsoft (sursa). Aceste locuri de muncă pentru dezvoltarea de software, cloud, analiza datelor și inteligență artificială nu se adresează doar specialiștilor în IT și inginerilor, ci și celor care lucrează în agricultură, arte, comerț, contabilitate, design, educație, finanțe, lactate, librării, media, minerit, muzee, sport ș.a.
Consolidarea competențelor pentru inserția profesională a tinerilor, ca salariați sau antreprenori, prin cursuri și certificări este și obiectivul Job IncubatorTM, proiect care reunește experiența Junior Achievement și profesionalismul mediului de afaceri. Partener național al proiectului în 2021, Microsoft oferă prin programul Global Skills Initiative acces gratuit la programe de formare profesională. Prin rețeaua Junior Achievement, tinerii de peste 16 ani (elevi și studenți) și profesorii lor au acces la aceste cursuri, certificări gratuite și subvenționate, precum și la o serie de experiențe de învățare care urmează metodologiaInspire-Prepare-SucceedTM:
*Inspire: beneficiarii acumulează informații de bază despre carieră și profesie folosind programul JA Succesul Profesional.
*Prepare: elevii de peste 16 ani, studenții și profesorii dobândesc competențe și aptitudini noi prin participarea la cursuri specifice, precum cele Microsoft Learn despre inteligență artificială și LinkedIn Learning despre competențele necesare pentru cele mai căutate locuri de muncă din prezent.
*Succeed: beneficiarii demonstrează stăpânirea competențelor acumulate la stagii de practică, internship și la noi locuri de muncă.
Profesorii au un rol important în cadrul proiectului. Prin acces la resurse și sesiuni de formare, aceștia descoperă noi instrumente, metode și tehnologii care pot fi integrate în curricula școlară pentru formarea unor competențe transversale, căutate pe piața muncii.
Peste 600 de profesori au ales să se înscrie la proiect în primele două ore de la anunțarea acestuia. Iată câteva dintre opiniile transmise de aceștia după seminarul de lansare:
*„Foarte multe informații interesante și utile, de apreciat numărul mare de resurse disponibile gratuit. Îmi doresc să învăț metode, instrumente prin care să motivez elevii să își dorească perfecționarea competențelor de inserție profesională" (Profesor din Timișoara).
*„Proiectul Job Incubator este bine organizat, cu activități de actualitate și de interes pentru tinerii cărora li se adresează. Ei se așteaptă să le oferim soluții concrete încă din timpul liceului. Sunt foarte interesată să dezvolt Job Incubator la liceul la care predau" (Profesor din Ploiești, Prahova).
*„Sunt foarte interesante informațiile din oferta de cursuri. Le voi folosi pentru stimularea competențelor elevilor și îi voi îndruma să participe la cât mai multe cursuri. Mulțumim pentru opțiunile de viitoare cariere ce utilizează competențe IT" (Profesor din Piatra-Neamț)
În această vară, profesorii beneficiază de sesiuni de pregătire în cadrul Job IncubatorTM și de cursuri gratuite cu certificări, urmând ca odată cu începerea noului an academic, și tinerii să participe la sesiuni speciale pentru ei. Mai multe detalii despre proiect sunt la www.jobincubator.ro.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:38:57 Ora standard a Europei de Est