Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Bogdan Pop - ,,abonat” al Bibliotecii Universității

„Îmi petrec cam 75% din timp aici”

Bogdan Pop - ,,abonat” al Bibliotecii Universității

O zi toridă din vacanța de vară. Biblioteca Universității din Oradea e aproape pustie. Undeva, într-un colț destul de îndepărtat, un tânăr stă aplecat asupra unui caiet studențesc. „Și acum e singur pe sală", spune bibliotecara, despre băiatul ascuns parcă printre miile de volume adunate în sala de lectură.

Se numește Bogdan Pop. A câștigat respectul și dragostea personalului, fiindcă aproape nu e zi din săptămâna lucrătoare în care studentul să nu vină la bibliotecă. „Îmi petrec cam 75% din timp aici", spune Bogdan, zâmbind ca și cum și-ar cere scuze.
A terminat, anul acesta, Facultatea de Informatică și Științe, specializarea Matematică și Informatică. Firesc, zice el, s-a înscris la masterul de Matematică Didactică. Acum profită de vacanță pentru a aprofunda o serie de cursuri dedicate rețelelor de date și telefonie mobilă. „Mi-ar plăcea foarte mult să lucrez într-o companie de profil. De exemplu, la DIGI, aici, acasă... Cred că e o firmă de viitor".
Originar din comuna Ceica, Bogdan locuiește la rude, în Oradea. „La bibliotecă, am condiții mai bune de învățat. Cu asta mă ocup, învăț", adaugă el, de parcă ar vorbi despre cel mai obișnuit lucru din lumea asta. Deși e absolvent de Gojdu, nu a uitat că, în primul an de facultate, i-a fost destul de greu. „Am mers la liceu de la o școală rurală și am avut mult de recuperat", explică studentul care, în cele din urmă, a terminat facultatea în plutonul fruntaș al absolvenților.
Bogdan și bibliotecarele își amintesc amuzați că, în perioada de vârf a pandemiei, a lipsit o săptămână întreagă. „Sigur că ne-am făcut griji pentru el", spune Emilia Pop, șefă de birou în cadrul bibliotecii, ca și cum ar fi vorba de cineva „de-al casei". Privind în caietul plin de schițe și ecuații, Bogdan roșește ușor: „Și mie mi-a fost dor de bibliotecă".
În lumea în care se citește tot mai puțin, când părinții și profesorii se plâng că elevii nu învață, Bogdan e cel puțin un personaj aparte. Un exemplu de modestie și tenacitate.
(B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:44 Ora standard a Europei de Est