Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

EduSmart, școala de vară dedicată inginerilor zilei de mâine, și-a închis porțile

Universitatea din Oradea

EduSmart, școala de vară dedicată inginerilor zilei de mâine, și-a închis porțile

Organizată de Universitatea din Oradea și avându-l ca director de proiect pe însuși rectorul prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, școala de vară EduSmart și-a închis porțile, la sfârșitul săptămânii trecute.

Și de această dată, EduSmart a fost un program dedicat elevilor interesați de științele inginerești: Inginerie Energetică și Management Industrial, Inginerie Electrică și Tehnologia Informației, Inginerie Managerială și Tehnologică, Construcții sau Cadastru.
Trebuie remarcat faptul că, pentru prima oară de la izbucnirea pandemiei, participanții au fost prezenți fizic la toate activitățile școlii de vară, fiind cazați în căminele Universității din Oradea.
În cele două săptămâni, elevii au vizitat mai multe facultăți cu profil tehnic ale Universității din Oradea. După cum mărturiseau chiar cei prezenți, vizitele cele mai interesante au fost cele făcute la laboratorul de robotică, laboratorul de calculatoare și tehnologia informației sau în cel de electronică și telecomunicații. Viitorii ingineri au fost invitați și la mai multe companii orădene, firme interesate ca, peste câțiva ani, să le ofere un loc de muncă. Desigur, elevii au avut parte și de o sumedenie de activități recreative: baschet, tenis de masă, kangoo jumps ori o inedită competiție de înot, desfășurată într-un bazin încălzit cu energie solară. Spre finalul „taberei", concluziile s-au tras în cadrul atelierelor de orientare profesională. Cu acest prilej, mai mulți participanți și-au exprimat dorința de a reveni, fie la o altă ediție a școlii de vară EduSmart, fie în calitate de studenți ai Universității din Oradea.
„Activitățile derulate pe parcursul întregii perioade urmăresc familiarizarea elevilor interesați să își continue studiile la Universitatea din Oradea cu mediul academic orădean și cu oferta educațională a universității noastre, a declarat rectorul universității, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău.
Cursurile școlii de vară sunt finanțate integral prin Schema de Granturi pentru Universități - ROSE - Programe de vară. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:51 Ora standard a Europei de Est