Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Start-up pe piaţa muncii, proiect Erasmus+ nr. 2019-1-ro01-ka102-061870

Formarea în companii europene:

Start-up pe piaţa muncii, proiect Erasmus+ nr. 2019-1-ro01-ka102-061870

Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș este beneficiarul acestui proiect Erasmus+, care se derulează pe o perioadă de doi ani și care se încheie în 14.09.2021.

Scopul principal al proiectului este derularea de mobilități transnaționale pentru 55 de elevi ai școlii (32 de elevi din învățământul liceal și 23 de elevi din învățământul profesional), pentru efectuarea de mobilități de formare profesională prin stagii de practică de trei săptămâni, în companii europene pe baza parteneriatelor ECVET încheiate  cu unități de  învățământ profesional și tehnic, din Portugalia.
Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș va consolida astfel capacitatea de inserție profesională a absolvenților și va facilita  tranziția către piața forței de muncă, oferind comunităților locale, naționale și europene, absolvenți bine pregătiți profesional, formați într-un mediu de lucru real, european.
Pregătirea practică desfășurată de participanți este parte integrantă a activităţii de formare conform planurilor de învățământ stabilite de Ministerul Educației. Prin aceste proiecte s-a asigurat participanților și cursul de limba engleză pe platforma lingvistică OLS, precum şi o pregătire culturală realizată atât în țară cât și la partenerul european.
Prin acest proiect s-a realizat:
*Formarea profesională de calitate a elevilor participanți deoarece aceștia au dobândit unități de învățare crescute și relevante pentru angajatori, într-un cadru real de muncă, în scopul unei inserții profesionale mai facile, dar și pentru a le stimula inovarea și cetăţenia activă.
*Dezvoltarea și îmbunătățirea curriculară la standardele și practicile europene prin convenirea de comun acord cu partenerii economici internaționali a unităților de învățare pe care stagiarii VET urmează să le dobândească, precum și a activităților pe care le desfășoară zilnic în companii și în acest context se înscrie efortul comun pe care l-am depus cu partenerii europeni pentru elaborarea unor Acorduri de învățare relevante atât pentru nevoile participanților cât și ale angajatorilor.
*Dezvoltarea unui cadru sustenabil de cooperare transfrontalieră între școală în calitate de furnizor de educație și alți furnizori de educație și parteneri economici europeni.
Participanții au învățat într-un mediu de muncă real, în echipe de lucru multinaționale exersând totodată și o limbă străină de circulație internațională, limba engleză, într-un alt mediu decât cel școlar. Ei și-au dezvoltat cunoștințe, atitudini și abilități necesare practicării meseriei pentru care se formează, dar și competențe transversale, lingvistice, culturale și sociale, dezvoltându-și sentimentul de cetățenie și identitate europeană, în vederea consolidării capacității de inserție pe piața muncii.
Participanții la acest proiect au fost:
*16 elevi din clasa a X-a, calificarea Tehnician în activități economice, au efectuat mobilitatea în perioada: 24.02.2020 -13.03.2020;
*14 elevi din clasa a XI-a, calificarea Tehnician proiectant CAD, au efectuat mobilitatea în perioada: 14.06.2021 - 2.07.2021;
 *16 elevi din clasa a XI-a, calificarea Bucătar, au efectuat mobilitatea în perioada: 14.06.2021 - 2.07.2021;
*9 elevi din clasa a XI-a, calificarea Mecanic utilaje și instalații în industrie, au efectuat mobilitatea în perioada: 14.06.2021 - 2.07.2021;
Impactul acestui proiect de mobilitate asupra participanților:
*au dobândit cunoștințe, abilităti și atitudini crescute, necesare pentru îndeplinirea cerințele legate de viitoarea lor meserie;
*și-au dezvoltat gândirea critică, responsabilitatea, spiritul de inițiativă și antreprenorial, le-a crescut nivelul de emancipare și stima de sine, reușind să se adapteze la situații noi;
*și-au îmbunătățit abilitățile de comunicarea într-o limba de circulație internațională (limba engleză);
*și-au lărgit orizontul cultural;
*și-au îmbunătățit portofoliul personal prin recunoașterea rezultatelor învățării prin instrumente europene ECVET;
*a crescut atracția pentru domeniul studiat și și-au îmbunătățit performanțele de învățare după perioada de mobilitate în străinătate;
*le-a crescut motivația de a participa la educația (formală/non-formală) sau la formarea profesională în viitor și pe tot parcursul vieții;
*s-a redus absenteismul;
La încheierea perioadei de mobilitate, elevii au primit certificatele Europass Mobility Document și Certificatul de participare ceea ce i-a motivat și le-a sporit încrederea în propriile capacități.
Putem concluziona că stagiile de formare profesională prin mobilități transnaționale consolidează cooperarea europeană în domeniul educaţiei şi formării profesionale crescând dimensiunea europeană a educației oferite de către organizația beneficiară și de trimitere Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș".
Responsabil proiect
prof. ing. Rodica Monenciu
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Start-up pe piaţa muncii, proiect Erasmus+ nr. 2019-1-ro01-ka102-061870.

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:47:57 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!