Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Management educațional” și „Pedagogie și elemente de psihologie” (ediția a IV-a)

Prof.univ.dr. Florica Orțan, (încă) două lucrări științifice:

„Management educațional” și „Pedagogie și elemente de psihologie” (ediția a IV-a)

Directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic al Universității din Oradea, prof.univ.dr. Florica Orțan, a adăugat recent încă două volume colecției de lucrări științifice care îi poartă numele.

Girat de Editura „Trei", parte a colecției „Educație și formare", volumul „Management educațional", este aproape un curs practic, o carte de care are nevoie orice dascăl, indiferent că e începător sau nu, director de școală ori conducătorul unei structuri din învățământul universitar. „Lucrarea vine în întâmpinarea unor nevoi reale ale școlii românești, aduce un plus valoric de ordin teoretic și aplicații în fortificarea managementului educațional", spune prof.univ.dr.emerit Dan Potolea, de la Universitatea din București. Cartea propune o serie de teme, pe cât de actuale, pe atât de provocatoare, cum ar fi: Stilul, personalitatea și responsabilitatea managerului școlar, Decizia - element central al managementului, Managementul conflictului și organizarea, Managementul informației - cu un excepțional capitol despre barierele ce stau în calea comunicării profesionale, Managementul stresului, Managementul cercetării științifice universitare etc. Acestora li se adaugă o foarte utilă colecție de documente manageriale.
Cel de al doilea volum, „Pedagogie și elemente de psihologie", se află la cea de a IV-a ediție, a fost publicat la Editura „Institutul European" și este o lucrare colectivă, coordonată de prof.univ.dr. Florica Orțan. Și ceilalți autori sunt cadre didactice ale Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic al Universității din Oradea: prof.univ.dr. Valentin Cosmin Blândul, conf.univ.dr. Adela Bradea, prof.univ.dr. Mariana Marinescu, lect.univ.dr. Julien - Ferencz Kiss, lect.univ.dr. Laurențiu Dragoș Florin Mândrea, lect.univ.dr. Claudia Florina Pop și lect.univ.dr. Renata Marinela Pop. Aceștia abordează, mai ales pentru specialiști și publicul avizat, subiecte interesante precum: Provocările lumii contemporane în educație, Elemente de bază în evaluarea progresului școlar în învățământul preuniversitar, Educația Permanentă, Autoeducația etc.
„Apreciind calitatea volumului, valențele teoretice și metodologice, încadrarea integrală în standardele ARACIS, recomandăm acest volum în primul rând cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, specialiștilor în științele educației, tuturor celor interesați de problematica actuală a științelor educației", scrie rectorul Universității din Oradea, prof.univ. dr.habil. Constantin Bungău, în cuvântul introductiv al lucrării.
(B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:46 Ora standard a Europei de Est