Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a doua ediție a proiectului „Managementul forestier”

Peste 600 de elevi din clase de specializare în domeniul silviculturii au participat la

Cea de-a doua ediție a proiectului „Managementul forestier”

Dezvoltată în cadrul parteneriatului educațional dintre Junior Achievement (J.A.) România și Ingka Investments România, cea de-a doua ediție a proiectului Managementul forestier a implicat în activitățile derulate în anul școlar 2020-2021 un număr total de 614 elevi, din șapte licee cu clase de specializare în domeniul silviculturii.

Parte a disciplinei Junior Achievement dedicată orientării profesionale și a programului internațional Succesul profesional, proiectul are ca obiectiv familiarizarea elevilor cu aplicarea procedurilor moderne de management al pădurilor, cu necesitatea protejării și conservării fondului forestier, precum și cu modul în care tehnologia poate susține managementul durabil în domeniul silviculturii.
Cele trei module educaționale, dezvoltate în cadrul proiectului Managementul forestier, au fost derulate sub coordonarea cadrelor didactice, în sistem hibrid - la clasă și online -, iar materialele de studiu au putut fi accesate atât în versiune digital-interactivă,prin intermediul platformei internaţionale LMS JA InspireTM, cât și în variantă tipărită.
Consultanții voluntari Ingka Investments România s-au implicat în modelarea atitudinii tinerilor față de mediu,oferindu-le exemple de bună practică din activitatea profesională și subliniind importanța dezvoltării unei gândiri responsabile, orientate spre sustenabilitate și grija față de natură.
Sesiunile de tip job shadowing virtual le-au oferit celor 124 de elevi participanți, doritori să urmeze o carieră profesională în domeniul silvic, informații utile despre abilitățile necesare pentru a participa la activități precum: munca într-un ocol silvic, efectuarea unei certificări forestiere sau implementarea tehnologiei în silvicultură prin utilizarea unor concepte/resurse inovatoare,cum sunt: GIS-ul (Sistemul Informațional Geografic) sau dronele care ajută la culegerea, gestionarea și analiza datelor.
„În cadrul webinarului susținut de voluntarul companiei Ingka Investments (proiectul Managementul forestier), am fost încântat să aflu informații noi despre utilizarea tehnologiei de inspecție a pădurilor și monitorizare a arborilor. O temă de interes pentru o sesiune viitoare consider că ar fi prezentarea activităților zilnice din cadrul unui ocol silvic"- elev la Colegiul Tehnic Forestier din Piatra Neamț.
Cele șapte licee implicate în acest an școlar în implementarea proiectului Managementul forestier sunt:
  • Liceul Tehnologic Agricol Alexandru Borza, Geoagiu, județul Hunedoara
  • Colegiul Tehnic Forestier Piatra Neamț,județul Neamț
  • Colegiul Tehnic Ion Creangă, Târgu Neamț, județul Neamț
  • Colegiul Tehnic Forestier Câmpina, județul Prahova
  • Colegiul Silvic Bucovina, Câmpulung Moldovenesc, județul Suceava
  • Liceul Ștefan Procopiu, Vaslui, județul Vaslui
  • Liceul Simion Mehedinți, Vidra,județul Vrancea
Proiectul este recomandat elevilor și profesorilor din învățământul profesional și tehnic,domeniul silvicultură.
Informații despre proiect:https://www.jaromania.org/proiecte/managementul-forestier
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:41:29 Ora standard a Europei de Est