Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se închide circulației tramvaielor pe B-dul Nufărul-Cantemir

De luni, 23 august,

Se închide circulației tramvaielor pe B-dul Nufărul-Cantemir

Retragerea tramvaielor în depou se va face pe tronsonul liniei Calea Aradului - Depoul OTL.

Tronsonul Calea Aradului - Depoul OTL al noii linii de tramvai din sudul Oradiei, aflat încă în lucru, va fi folosit începând de luni pentru retragerea tramvaielor în  depou, a anunţat primarul Florin Birta, în cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc miercuri, 18 august, în teren.
În prealabil, ziariştii au avut posibilitatea să constate funcţionalitatea liniei, parcurgând cu tramvaiul noul tronson, de pe Calea Aradului, pe lângă cursul pârâului Peţa, până la Depoul OTL.
Având în vedere că, începând de săptămâna viitoare, circulația tramvaielor pe Bulevardul Nufărul-Cantemir va fi întreruptă pentru implementarea proiectului de reabilitare a Bulevardului Nufărul-Cantemir, lucrările din teren au fost urgentate, a mai spus primarul. „Pentru a nu opri tramvaiele să intre în depou, am avut această posibilitate de a intra și de a ieși cu tramvaiele din depou pe noua linie de tramvai până în Calea Aradului. Ea nu va fi funcțională în acest moment pentru traficul de călători, acesta se va desfășura tot pe liniile vechi de tramvai din oraș, mai puțin pe Bulevardul Nufărul-Cantemir. Ceea ce este foarte important este că am reușit să scoatem și să aducem tramvaiele în depou în cadrul acestei investiții pe care Primăria Oradea a început-o acum un an și jumătate. Mulțumesc pe această cale constructorului pentru modul în care s-a mobilizat să finalizeze acest tronson, mulțumesc colegilor de la Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională din Primăria Oradea, dar și colegilor din OTL care s-au implicat activ în acest proiect", a precizat primarul Florin Birta.
Circulația tramvaielor pe B-dul Nufărul - Cantemir va fi întreruptă cca patru luni de zile, până se vor reabilita toate liniile de tramvai şi se va monta firul de contact pe noile console la noii stâlpi de iluminat. Pe perioada cât circulația tramvaielor va fi oprită, deplasarea călătorilor va fi asigurată de autobuzele puse la dispoziție de OTL. „Estimăm că linia de tramvai va fi dată în folosință pentru călători în toamna acestui an", a mai precizat primarul.
Stadiul fizic al lucrărilor la obiectivul de investiții „Realizare legătură pe cele trei direcții a liniilor tramvai în intersecția între străzile Primăriei - Decebal - Calea Aradului și extindere linie nouă de tramvai pe traseul Calea Aradului - str. Făgărașului - str. Atelierelor (cu acces depou OTL) și legătura pe toate direcțiile cu str. D. Cantemir", finanțat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4  - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiție 4.1 Mobilitate urbană durabilă,  este de 65%.
Finanţarea nerambursabilă este de 98%, iar contribuția proprie a Primăriei Oradea este de 2%. Proiectul este implementat de Primăria Oradea prin Direcția de Management Proiecte cu Finanțare Internațională.
Contractul de proiectare și execuție a fost încheiat cu asocierea de firme S.C MARI-VILA COM SRL, S.C ABED NEGO COM SRL și S.C AQUACONS SRL, iar ordinul de începere a fost emis în data de 16.10.2018.
Până în prezent a fost realizată calea de rulare a tramvaielor în intersecția dintre străzile Primăriei - Decebal - Calea Aradului și în intersecția dintre străzile Aviatorilor - Calea Aradului. Totodată, s-a montat și firul de contact în zona străzilor Calea Aradului, Făgărașului, Ceyrat și în depoul OTL.
În continuare se lucrează la realizarea terasamentului, montarea liniei de tramvai și a firului de contact pe strada Atelierelor, precum și de la Depoul OTL Salca până la intersecția cu strada Dimitrie Cantemir. Urmează instalarea celor două stații de redresare pentru alimentarea cu energie electrică a liniilor de tramvai, precum și montarea adăposturilor pentru stații. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:22:50 Ora standard a Europei de Est