Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Poveștile lui Anderson

La Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea

Poveștile lui Anderson

Pentru că joi, 2 aprilie 2009, a fost ziua de naștere a scriitorului Hans Christian Andersen (de la a cărui naștere s-au scurs 204 ani), elevii clasei a IV-a C, de la Școala cu clasele I-VIII “Avram Iancu” din Oradea, au hotărât să-i acorde o oră specială.

 Activitatea, înscrisă în parteneriat cu Biblioteca județeană “Gheorghe Șincai”, s-a desfășurat în sala de clasă și a fost asistată de domnișoara Mariana Buda, din partea bibliotecii.
 Introducerea în tematica propusă s-a făcut prin completarea unui aritmogrif (ce a cuprins o paletă bogată de scriitori și texte studiate de elevi). Dacă soluțiile găsite erau corecte, la final, pe verticală, se obținea titlul activității: “Poveștile lui Andersen”.
 Răspunzând la întrebarea Cine a fost H. Ch. Andersen, elevul Nichici Milorad a prezentat succint viața scriitorului. Ceilalți colegi au venit cu completări, dovedind interesul cu care au studiat individual bibliografia indicată.
 S-a cerut apoi enumerarea a peste zece povești cunoscute de elevi (scrierea titlurilor pe cartoane cu carioca și expunerea lor pe flipchartul din fața clasei): ”Rățușca cea urâtă”, ”Soldățelul de plumb”, “Fetița cu chibriturile”, “Hainele cele noi ale împăratului”, “Privighetoarea”, “Prințesa și bobul de mazăre”, “Degețica”, “Mica sirenă”, ”Prințul porcar”, ”Crăiasa zăpezii”, ”Lebedele”...
  Din poveștile enumerate au fost prezentate personaje, expresii frumoase, învățămintea desprinsă...
  Pe fundalul melodiei ”În lumea poveștilor” (interpretată de grupul muzical al școlii, intitulat “Allegria”), elevii au confecționat lalele (din această floare făcându-și apariția Degețica) din cutii de iaut și paie pentru suc. Adunând câteva lalele (din cele realizate) le-au așezat într-o sticluță de plastic refolosibilă și le-au dăruit invitatul special la ora de Limba si literatura română.
  “Lecția” s-a încheiat, nu înainte ca fiecare să primească câte o diplomă din partea învățătoarei și ceva “dulce”din partea drei Mariana Buda care ne-a făcut cunoscut faptul că tot în 2 aprilie, este și Ziua mondială a poveștilor pentru copii. (Dorina T.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:59 Ora standard a Europei de Est