Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Geometrician`sViews”

Un nou proiect Erasmus+ la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș

„Geometrician`sViews”

Începând cu 1 martie 2021 la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș" Beiuș se desfășoară activitățile proiectului Erasmus+ Geometrician`sViews, nr. 2020-1-FR01-KA227-SCH-095534.

Proiectul se derulează pe o perioada de 24 de luni (martie 2021-februarie 2023), alături de parteneri din Croația, Spania, Serbia, Italia și Grecia. Inițiatorul proiectului este Asociația Les Maths en Scène din Toulouse, Franța.
Echipele de proiect vor realiza broșuri educaționale care vor aborda subiecte diferite din cele 60 de teme propuse din domeniile matematică, științe și artă. În realizarea produselor intelectuale, pentru expoziție, vor fi implicați un cercetător (din mediul academic) și un artist, fiecare descriind produsul din punct de vedere științific, respectiv artistic, pe lângă punctul de vedere exprimat de elevi. Aceste produse vor fi expuse și în cadrul unui muzeu virtual.
Proiectul are ca scop introducerea culturii matematice prin lumea artistică și științifică. Obiectivele proiectului sunt: dezvoltarea și consolidarea schimburilor între alte discipline și matematică, încurajarea elevilor de a-și cultiva creativitatea, latura inductivă și estetică și de a descoperi plăcerea practicării matematicii, încurajarea muncii în echipă.
Elevii Colegiului Tehnic „Ioan Ciordaș" vor fi implicați în activitățile proiectului începând cu luna octombrie 2021. O parte din acești elevi vor avea șansa să participe în Franța la un schimb de bune practici cu elevii de acolo.
Până în momentul de față, au avut loc lunar întâlniri virtuale ale membrilor echipei și o întâlnire transnațională a coordonatorilor la Toulouse (Franța), în perioada 2-5 septembrie 2021. Și echipa Colegiului Tehnic a fost prezentă, (prof. Feneși Jemima și prof. Sabău Corina) participând la activitățile propuse de Asociația Les Maths en Scène și la conferințe ale profesorilor francezi și spanioli. S-au pus la punct detalii administrative și s-a stabilit următoarea întâlnire în Grecia, în luna mai 2022.
Matematica se integrează într-o vastă țesătură care include elemente ale tuturor domeniilor culturii. Matematica are o componentă artistică și arta are o componentă științifică și matematică. Matematica și arta își împrumută una alteia noțiuni și concepte: cifrele, figurile se regăsesc în diferitele ramuri sau orientări artistice, după cum și matematica poate avea o frumusețe supremă, rece, precum cea a unei sculpturi. De exemplu, sculpturile lui Brâncuși sunt matematice prin designul geometric și eleganță.
Echipa de gestiune  de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș" Beiuș este formată din: Crina-Aurelia Bercovici - responsabil cu implementarea proiectului, responsabil cu comunicarea, responsabil administrativ-logistic, responsabil cu activitatea științifică din proiect; Claudia- Florina Cighir - responsabil cu evaluarea impactului, responsabil cu pregătirea culturală din proiect; Jemima Feneși - responsabil cu monitorizarea, responsabil cu activitatea artistică; Corina-Emilia Sabău - responsabil cu diseminarea și exploatarea rezultatelor, responsabil cu pregătirea lingvistică; Edit Szatmari - responsabil cu vizibilitatea proiectului, responsabil cu activitatea digitală din proiect; Rodica Frențiu - responsabil financiar.
Reporteri: Corina Sabău și Jemima Feneși

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 10:04:24 Ora standard a Europei de Est