Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educativ Blending Arts: Reading an Artefact

Joi, o nouă întâlnire de proiect,

Proiectul educativ Blending Arts: Reading an Artefact

În ianuarie 2021, a început derularea, la Muzeul Țării Crișurilor, a proiectului educativ Blending Arts: Reading an Artefact, care este rezultatul unui parteneriat încheiat între Universitatea Oradea, Muzeul Țării Crișurilor, licee din Oradea și Asociația „Prietenii Muzeului Țării Crișurilor".

Acest proiect presupune organizarea unor întîlniri periodice cu elevii, în cadrul cărora se fac exerciții de vorbire creativă în limba engleză, avînd ca temă un artefact din patrimoniului Muzeului Țării Crișurilor. Dacă la început întîlnirile, șase la număr, au avut loc numai online, pe platforma Zoom, joi, 23 septembrie 2021, a avut loc prima întîlnire față în față.
Echipa acestui proiect este formată din profesori, studenți, muzeografi și elevi, aceștia din urmă fiind principalii beneficiari ai acestui program: prof. univ. dr. Magda Danciu, Asociaţia „Prietenii Muzeului Ţării Crişurilor" - coordonator de proiect; dr. Ciure Florina, Muzeul Ţării Crişurilor, șef Secție Istorie - membru de proiect; Lavinia Ungureanu, Muzeul Ţării Crişurilor, muzeograf (pedagogie muzeală) - membru de proiect; dr Ronald Hochhauser, Muzeul Ţării Crişurilor, muzeograf - membru de proiect; Dacian Coita, Asociaţia „Prietenii Muzeului Ţării Crişurilor", preşedinte - membru de proiect; lect. univ. dr. Giulia Suciu, Facultatea de Litere, Universitatea din Oradea - membru de proiect.
Licee participante sunt: Liceul Teoretic „Ady Endre", Colegiul Naţional „Mihai Eminescu", Colegiul Naţional „Iosif Vulcan", Colegiul Naţional „E. Gojdu", Colegiul Economic „Partenie Cosma", Liceul Teologic Baptist „Emanuel", Liceul Teologic Penticostal „Betel", Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu", Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul".
Proiectul se va finaliza în decembrie 2021.
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Proiectul educativ Blending Arts: Reading an Artefact.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:29:00 Ora standard a Europei de Est