Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O viață de dascăl

Profesor Ana Iosa

O viață de dascăl

La 1 septembrie 2021, trasând un arc peste timp, constat că am trăit intens O VIAȚĂ de... școlar.

Am învățat pentru mine și i-am învățat și pe alții, cu perseverență, seriozitate și demnitate. N-am ocolit niciodată greutățile, ci le-am depășit.
Bazele pregătirii mele s-au pus la o școală generală și la un liceu din Arad, dezvoltându-se și consolidându-se apoi la Academia Națională de Educație Fizică și Sport București.
 Mi-a plăcut, însă, să învăț toată viața; m-am adaptat mereu la nou, din mers, m-am perfecționat, alături de colegii mei la Liceul Sportiv ,,Bihorul", apoi la Oradea unde, în cadrul Școlii Gimnaziale ,,Oltea Doamna", am pregătit generații de copii, ca profesor de educație fizică și sport, ca antrenoare de baschet sau ca diriginte.
  Am parcurs un drum greu, dar frumos și m-am implicat în toate activitățile fiecărei etape de dezvoltare a societății românești, în activități impuse în anii comunismului (Daciada, Cântarea României, defilări cu prilejul unor sărbători), dar și în activități benevole, precum: competiții sportive, tabere școlare, excursii...
Urmele pașilor mei pe acest drum sunt înșiși foștii elevi, printre care am avut bucuria să-i am și pe propriii mei copii,  Oana și Bogdan.
Ore, antrenamente, competiții, meciuri, manifestări cultural-artistice și sportive, ședințe cu părinții, consilii profesorale, ședințe de catedră, cercuri pedagogice, inspecții ca metodist al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, formarea studenților aflați în practică pedagogică, tabere de schi și multe altele au constituit munca mea de zi cu zi. Am încercat să o fac frumoasă și eficientă.
Mi-am iubit elevii pentru că aceasta a fost motivația formării mele ca dascăl. Dragostea față de ei și de profesia îmbrățișată m-au ajutat să împlinesc aproape tot ce mi-am propus. Îmi las în școală o parte din suflet și îndrăznesc să cred că am însemnat ceva în viața elevilor cât și a colegilor cu care am colaborat și cu care am legat trainice prietenii.
Dovezi ale muncii mele sunt vizibile în diplomele și trofeele obținute de-a lungul anilor. Sunt multe, dar nu pot să nu amintesc: locul II (la nivel național) cu echipa școlii de baschet băieți, în 2004, în cadrul O.N.S.S. și loc. III (la nivel național) în 2013 cu echipa de baschet fete tot în cadrul O.N.S.S.  Proiectul ,,Bihorul în mișcare" și competițiile de street ball au avut pe primele locuri elevii Școlii Gimnaziale ,,Oltea Doamna".
Am convingerea că foștii mei elevi își vor aminti că prin educație fizică și sport, prin turism, prin competițiile la care au participat, s-au dezvoltat fizic, dar și emoțional, au învățat să se cunoască mai bine, au devenit mai buni, mai exigenți cu ei înșiși, mai curioși, mai ambițioși, mai puternici și nu vor uita dictonul latin ,,Per aspera ad astra".
Privind înapoi, trăiesc bucuria și satisfacția unei împliniri profesionale. Îmi amintesc de unde am pornit și unde am ajuns. M-am risipit și m-am adunat, m-am întristat adeseori, dar m-am și bucurat de multe ori, am perseverat și mi-am depășit limitele.
Încep acum un nou parcurs al vieții mele pe care mi-l doresc liniștit și luminat de amintiri frumoase; mă voi dedica mai mult familiei mele, nepoților prin care voi ține legătura cu școala.
Colegilor mai tineri le urez să aibă cel puțin dăruirea pe care am avut-o eu, să-i iubească pe copii și să-i crească frumos...         
Profesor Ana Iosa
 
Frumos parcurs didactic, doamnă profesor Ana Iosa!
V-am urmărit și v-am admirat, adesea, pe terenul de sport, alături de elevii dumneavoastră campioni. Câtă răbdare și putere de stăpânire, calm și luciditate, calități pe care le-ați imprimat, le-ale picurat discipolilor, câte emoții și dăruire... și o strălucire în privire la ora adevărului, în momentele de izbândă, trăiri care au molipsit și au dublat bucuria împărtășită cu învingătorii dumneavoastră elevi.
V-am descoperit apoi cu drag în campusul universitar ,,Agora", cu aceeași strălucire și dăruire, același dascăl competent și înțelegător, care îmbină armonios respectul cu exigența, știința cu frumoasele trăsături de caracter ale unui dascăl model, deschis și creativ, care se adaptează ușor noilor condiții și vârstei tinerilor, ba vulcanici și neliniștiți, ba prea cuminți și lipsiți de energie și curaj.
Cu siguranță, elevii dumneavoastră vă păstrează în suflet ca pe un prieten drag ce le-ați fost, demn de cinste și respect, o amintire care răscolește un trecut colorat, plin de bucurii.
Amintirile frumoase să vă lumineze anii de veghe, să vă bucurați veșnic de investiția făcută în lecțiile susținute și în nenumăratele activități extracurriculare desfășurate în școală, pe terenurile de sport sau pe pârtiile de schi din Polonia...
Cu prețuire,
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (55 de poze) în Galeria foto: O viață de dascăl.

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 01:23:53 Ora standard a Europei de Est