Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

77.000 euro finanțare Erasmus+pentru Colegiul Național „Teodor Neș” din Salonta

Bani din care se vor organiza două fluxuri de mobilități internaționale Erasmus+

77.000 euro finanțare Erasmus+pentru Colegiul Național „Teodor Neș” din Salonta

Colegiul Național „Teodor Neș" din Salonta a obținut recent o nouă finanțare în cadrul proiectelor Erasmus. De această finanțare în valoare de 77.000 euro vor beneficia elevii de la profilul Informatică (matematică-informatică intensiv engleză și matematică-informatică intensiv informatică).

Aceștia vor avea ocazia de a-și perfecționa abilitățile profesionale dobândite pe băncile colegiului în anul școlar 2021-2022, în cadrul unei mobilități Erasmus+, în Spania.
An de an, Colegiul Național „Teodor Neș" din Salonta se mândrește cu numeroase înscrieri și reușite de participare la proiecte educaționale naționale și internaționale. A devenit o obișnuință formată în anii de experiențe încununate cu succes, ca elevii informaticieni ai colegiului salontan să participe la mobilități Erasmus+ destinate perfecționării profesionale în firme de profil din Uniunea Europeană.
Menite să-i familiarizeze cu exigențele muncii de profil într-un spațiu la care România a aderat cu succes, participarea la un proiect Erasmus+ în timpul liceului a devenit, pentru mulți dintre elevii salontani, principalul ghid al orientării profesionale.
În toamna anului trecut, echipa de cadre didactice formată din profesorii Illyés Lajos-Demeter și Dana Canahai, care se ocupă cu implementarea programelor Erasmus+ în cadrul Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta, a depus la Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, formularul de acreditare, obținând astfel un succes remarcabil - acreditarea colegiului pe o perioadă de cinci ani în cadrul programelor Erasmus+.
Ca efect al acestei semnificative realizări educaționale, anual, echipa profesorilor de Informatică Illyés Lajos-Demeter și Dana Canahai va depune către Agenție o cerere de finanțare. Elevii, câte 22 în fiecare an, selectați riguros pe baza meritelor școlare, dar și a participării la concursuri de profil sau la diferite acțiuni de voluntariat, vor putea participa la mobilități internaționale de formare profesională.
Cererea din acest an școlar, 2021-2022, a fost aprobată, alocându-se Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta un grant de 76.935 euro, bani din care se vor organiza două fluxuri de mobilități internaționale Erasmus+ de formare profesională: unul pentru 22 de elevi din clasa a X-a de la profilul real, iar altul pentru trei profesori de informatică, în vederea perfecționării lor profesionale.
Proiectul este în faza de contractare, iar implementarea propriu-zisă urmează cu celeritate, grație sprijinului nemijlocit al echipei manageriale a Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta, coordonate de doamna director și profesor de Informatică, Florentina Galea (foto).
Tematica mobilității internaționale Erasmus+ pentru acest an școlar este „Programarea în Arduino", pentru care s-a propus o disciplină opțională la clasa a X-a, elevii beneficiind astfel de o extindere a materiei predate în școală, prin aplicații practice desfășurate în timpul mobilității în Spania.
Obiectivele proiectului sunt dezvoltarea competențelor, cunoștințelor și abilităților practice în domeniul informatic, prin programarea asistată pe calculator, pentru un învățământ profesional de calitate, care ușurează accesul tinerilor în piața muncii. Un alt scop al acestei mobilități Erasmus+ este cunoașterea cerințelor de pe piața muncii din domeniul I.T. european. Se are în vedere atât observarea modului în care funcționează firmele din domeniu, cât și oportunitățile deschiderii pe viitor a propriei afaceri I.T., prin dobândirea de către elevi a capacităţii de înţelegere şi adaptare la alte culturi europene, tipuri de civilizaţie şi grupuri, prin exersarea limbilor străine și prin contactul direct cu un alt mediu de afaceri. Nu în ultimul rând, se are în vedere crearea unor parteneriate cu firme din domeniul I.T. din Spania, pentru a putea oferi elevilor salontani o conectare eficientă la cerințele reale din domeniu.
Prof. Dana Canahai

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:52:45 Ora standard a Europei de Est