Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Copacul recunoștinței”

Ziua Mondială a Educației

,,Copacul recunoștinței”

Lumină şi culoare şi multe creaţii literare aşa am putea caracteriza în câteva cuvinte Ziua de 5 Octombrie, ca fiind una reuşită.

Ziua Mondială a Educaţiei a fost celebrată şi de elevii  Şcolii Gimnaziale ,,Miron Pompiliu" Ştei, în cadrul mai multor activităţi specifice, derulate în perioada 1- 5, octombrie, 2021. Proiectul școlii a fost intitulat sugestiv: ,,Copacul recunoștinței".
Astfel, elevii şcolii au fost protagoniştii unor serii de activităţi  în care au creionat portretul dascălului ideal, au scris poezii, scrisori de mulțumire, au prezentat planşe cu mesaje, dedicate acestei zile şi au desfăşurat activităţi în care au discutat despre profesorul ideal, şcoala ideală, dar şi despre ceea ce înseamnă în opinia lor o persoană educată și care sunt ,,roadele" unei  învăţări temeinice.
Elevii din ciclul primar, îndrumați cu multă dragoste și răbdare de: prof. Petruse Maria (pregătitoare C), prof. Țoța Felicia (pregătitoare A), prof. Stan Lavinia ( I C), prof. Fericean Adriana ( a II-a B), prof. Moza- Becheanu Liana ( a III-a B), prof. Fășie Romulus ( a IV-a A), prof. Fărcanea Ioana(a IV-a B), prof. Miara Angelica (a IV-a C),  au oglindit prin desene, colaje, picturi, citate, embleme sugestive, rebusuri, gânduri  dedicate dascălilor, cei care înnobilează mintea și sufletul copilului, cei care șlefuiesc minți și suflete umane.
Elevii claselor a V-a A,B,C, coordonați de profesor documentarist Andru Cristina și prof. Coroiu-Stanciu Carmen, cu sprijinul profesorilor diriginți, au participat în cadrul mai multor ore de educaţie plastică, în sala Centrului de Documentare și Informare, la realizarea aşa-numitului Copac al educaţiei în care fiecare copil a trebuit să noteze pe frunzele copacului un cuvânt cheie ce caracterizează o persoană educată. 
O altă activitate instructiv- educativă s-a derulat ulterior  la clasa a V-a C. Elevii, îndrumați cu tact și răbdare de prof. Haidu Rodica și bibl. prof. Tomescu Ileana, au rezolvat un rebus în care cuvântul magic descoperit a fost Omul de la catedră, apoi au dat curs imaginației și au realizat scurte prezentări cu tema:  Profesorul ideal și desene sugestive.
În cadrul altei zile, elevii din clasele a VII-a A și B, împărțiți pe grupe, cu sprijinul profesorilor diriginți, coordonați de profesor documentarist Andru Cristina, au trebuit să descopere prin asamblarea pieselor unui puzzle un citat reprezentativ pentru educaţie pe care l-au discutat în cadrul lecţiei. Acest moment al lecţiei a fost urmat de un altul în care elevii au vizionat un film documentar despre felul în care se desfăşoară educaţia în diverse părţi ale lumii. Tot în cadrul acestei activităţi, elevii au trebuit să completeze pe foile de flip-chart cum arată în opinia lor şcoala ideală/ profesorul ideal, dar şi ce semnifică în opinia lor o persoană educată cât şi care sunt ,,roadele" unei educaţii permanente. Pentru a ilustra toate acestea, elevii au trebuit să identifice un citat reprezentativ, un logo sau un desen reprezentativ cât şi câteva dintre atributele şcolii ideale/ profesorului ideal, respectiv ale unei persoane educate.
Munca elevilor și a dascălilor a fost prezentată ulterior într-un frumos material în PowerPoint realizat de prof. Țoța Felicia, consilier educativ, apoi acesta a fost distribuit pe site-ul școlii, cu sprijinul prof. Fășie Romulus.
Conducerea școlii (prof. Emanuel Coroiu - director, prof. Romulus Fășie - director adjunct) a felicitat atât cadrele didactice, cele dintâi sărbătorite, cât și elevii implicați în manifestările organizate pentru cinstirea Zilei Mondiale a Educației.
,,Educația este ce ne rămâne după ce am uitat tot ce am învățat în școală"- (Albert Einstein).
Ileana Tomescu & Andru Cristina
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,Copacul recunoștinței”.

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 22:51:31 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!