Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ana Carina Niculaș, o speranță a flautului românesc, spune că „acasă contează!”

Putea să aleagă Viena sau Clujul, dar a decis să rămână la Universitatea din Oradea

Ana Carina Niculaș, o speranță a flautului românesc, spune că „acasă contează!”

La doar 19 ani, Ana Carina Niculaș este mai mult decât o tânără speranță a flautului.

Studenta care a ales să își continue evoluția artistică la Universitatea din Oradea, sub îndrumarea lect. univ. dr. Ariadna Zenaida Mircescu, de la Departamentul de Muzică al Facultății de Arte, și-a confirmat deja talentul, prin bogata activitate competițională și artistică de până acum, dar și prin numeroasele premii de prestigiu obținute.
Descrisă de mentorul ei ca fiind o persoană foarte muncitoare perseverentă și talentată, cu premii obținute la concursuri de anvergură, pe plan național și internațional, Ana ar fi putut să își continue studiile în centre universitare de excelență din țară sau din străinătate. „Cu modestia ce o caracterizează, Ana a ales să rămână acasă și să reprezinte, cu succes, în continuare, orașul de pe Crișul Repede și, implicit, Universitatea din Oradea".
Lect. univ. dr. Ariadna Zenaida Mircescu spune că, în acest moment, cariera tinerei flautiste este în plină ascensiune și se declară convinsă că eleva ei își va îndeplini visul, de a ajunge să încânte, cu prestația ei artistică, publicul marilor scene muzicale ale lumii. „Dacă ar trebui să o caracterizez, în doar câteva cuvinte, acestea ar fi: ambiție, perseverență, modestie și talent. Rezultatele Anei sunt de excepție și suntem mândri că a ales să fie studenta noastră. Suntem siguri că, prin viitoarele sale performanțe, va duce renumele Universității din Oradea și a României peste hotare".
Ana vorbește cu o simplitate dezarmantă despre alegerea ei. „Da, puteam să merg să învăț la Viena. Dar asta ar fi însemnat să stau cel puțin șase ani departe de casă. În ceea ce privește Clujul, a contat și pandemia. M-am speriat un pic". Ana e sigură că Universitatea din Oradea înseamnă, pentru ea, multe avantaje și că alegerea de a rămâne acasă i se potrivește perfect. „Situația ideală, din punctul meu de vedere, e cea în care mă duc în afară, pentru intervale scurte de timp, și mă întorc acasă. Universitatea din Oradea îmi oferă multe astfel de oportunități, cum ar fi, de exemplu, bursele Erasmus. Cumva, știu că, orice ar fi, mă voi întoarce acasă, fiindcă... acasă contează pentru mine! Să am aproape: familia, biserica... sunt lucruri foarte importante, chiar pentru cariera mea muzicală. Visul meu este ca, pentru început, să reușesc să fac parte din orchestra Filarmonicii de Stat din Oradea. Apoi... Cum spuneam, oriunde voi cânta în lume, tot acasă am să mă întorc".
Ana Carina Niculaș este absolventă a Liceului de Arte din Oradea și a fost descoperită, la vârsta de 12  ani, de prof. Mihaela Săvianu, de la Liceul de Arte „Ciprian Porumbescu" din Suceava. Pe când era în clasa a VIII-a, micuța flautistă s-a stabilit, împreună cu familia, la Oradea. Aici a început să lucreze cu prof. dr. Georgiana Iudita Mircescu, un cadru didactic de excepție care, în ciuda vârstei sale tinere, deține un palmares bogat în ceea ce privește performanțele elevilor ei. Georgiana Mircescu este cea care a contribuit la șlefuirea talentului tinerei artiste, iar rezultatele obținute la concursurile și olimpiadele naționale și internaționale, la care aceasta a participat, de-a-lungul anilor, sunt dovada unor performanțe remarcabile. La doar 19 ani Ana se poate lăuda cu   o bogată activitate competițională și artistică. Perseverența și tenacitatea tinerei flautiste au fost răsplătite, de-a lungul timpului, cu distincții, diplome de excelență și burse de studiu.
„Performanța în muzică cere sacrificii. În spatele acestor performanțe frumoase există multă muncă și foarte multe ore de studiu", explică prof. dr. Georgiana Iudita Mircescu. Impresionantul palmares al Anei este completat de participarea tinerei la nenumărate recitaluri și concerte, cursuri de măiestrie, unde a avut șansa de a lucra cu renumiți profesori de flaut din țară și străinătate: Mihaela Anica (Viena), Barbara Gisler Hase (Viena), Matei Ioachimescu (Viena), Eric Lamb (SUA), Ana Oltean Zehnder (Elveția).
„Suntem mândri de Ana și ii dorim mult succes și putere de muncă pentru a-și îndeplini visurile", spune lect. univ. dr. Ariadna Zenaida Mircescu, profesoara Anei.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:44 Ora standard a Europei de Est