Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Certificat Național de Calitate (National Quality Label)

Pentru proiectul eTwinning ,,Let's improve your English by playing and having fun”

Certificat Național de Calitate (National Quality Label)

Am acceptat invitația colegei mele din Edirne,Turcia, de a participa la proiectul ,,Let s improve your english by playing and having fun", în calitate de fondator, deoarece am participat în aceeași calitate și în anul 2018, când am desfășurat un alt proiect eTwinning (,,We love all animals"), care, pentru rezultatele deosebite a obținut, atât Certificatul Național de Calitate, cât și Certificatul European de Calitate.

Consider că am reușit împreună să punem bazele unei cooperări și colaborări frumoase și de durată. Deși nu a fost un proiect ancorat direct în specialitatea mea, am acceptat provocarea, deoarece sunt preocupată permanent pentru integrarea jocului în activitatea de învățare, în scopul eficientizării acesteia. Pentru că proiectul se referă la dezvoltarea competențelor de limbă engleză, am invitat în proiect și am format o echipă bună de lucru cu colega mea, Ani Monica, profesoara de limba engleză de la clasa la care predau. Am ales titlului proiectului împreună cu partenera din Turcia, în funcție de vârsta, obiectivele stabilite și activitățile acestuia. Elevii din clasele a III-a C și a VIII-a C de la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" din Oradea au fost super încântați și, așa a început aventura noastră.
Ni s-au alăturat alți nouă profesori din Turcia și România.
Pe parcursul a șase luni, prin intermediul jocurilor și a activităților atractive, am reușit să stimulez curiozitatea elevilor, să le creez oportunitatea  de a lega prietenii, de a se familiariza cu o altă cultură, de a desfăşura în mod creativ și responsabil activităţi online în echipă, un sprijin emoțional foarte important care transformă izolarea dată de școala de acasă în porți deschise spre orizonturi și oameni noi.
Am lucrat într-un mediu de colaborare, intercultural.
Am organizat și participat la toate întâlnirile online la care au fost prezenți atât profesorii parteneri cât și elevii. Prin activitățile organizate și desfășurate în cadrul acestui proiect, am oferit elevilor posibilitatea de a avea un rol activ, de a interacționa, analiza, de a lua decizii, de a dobândi competențe și abilități utile în viață, de a fi ,,actori ai procesului de învățare". Totodată i-am încurajat și stimulat să caute soluții noi, să conștientizeze de ce e importantă colaborarea, de ce e necesară învățărea unei limbi străine.
Proiectul se găsește pe adresa https://live.etwinning.net/projects/project/220733   Chiar dacă am traversat o perioadă grea pentru noi toți, profesori și elevi, am participat cu entuziasm la activitățile proiectului: întâlnirea partenerilor, prezentarea școlilor, pregătirea logo-urilor proiectului și votarea celui mai sugestiv, crearea de către elevi a unor imagini de tip flashcards, jocul cu acestea (folosirea gesturilor pentru a le explica partenerilor), jocul Kahoot, trimiterea urărilor de Anul Nou, confecționarea măștilor de animale și prezentarea lor în cadrul lecțiilor online, realizarea produsului comun - cartea electronică, a sloganului proiectului și a expoziției virtuale.
Proiectul a dezvoltat competențe de comunicare în limba engleză, abilități și competențe digitale, civice, interculturale şi sociale, artistice, de colaborare prin implicarea echipelor de elevi în realizarea unei povești, competența de a învăța să înveți. Schimburile online au permis dezvoltarea abilităţilor de comunicare, gândire critică şi perfecţionarea abilităţilor de lucru cu noile tehnologii.
Colaborarea și comunicarea între școlile partenere, între elevii ciclului primar și gimnazial a fost foarte bună. Pe toți ne-a unit bucuria jocului, implicarea activă în activitățile de creativitate și colaborare ale concursurilor, activităților desfășurate în limba engleză. Activitățile la care elevii au lucrat împreună și care au fost foarte apreciate sunt: jocul cu flashcard-urile (fiecare elev și-a creat fashcard-uri, apoi au folosit gesturi pentru a le explica celorlalți elevi din clasa online), jocul Kahoot care a făcut învățarea distractivă, magică, chiar dacă elevii au fost în locuri diferite, la distanță. A vizat spiritul de competitivitate, acuratețea răspunsurilor și viteza de reacție.
În colaborare cu partenerii s-a realizat produsul comun, o carte electronică ce cuprinde povești scrise de fiecare școală.
Împreună am ales Sloganul comun al proiectului. Echipa noastră a colorat literele A, E, P și L. Ne mândrim cu expoziția virtuală de produs comună.
Am utilizat diferite instrumente TIC, precum Youtube, Kahoot, Storyjumper, Google doc, Padlet, Wordart, eTwinning Board.
Elevii au participat în mod activ și conștient la activitățile proiectului, au lucrat într-un mediu de colaborare și intercultural, și-au valorizat cunoștințele, și-au exersat abilitățile de comunicare în limba engleză prin activități distractive.
În această vară, m-am înscris în competiția pentru obținerea Certificatului Național de Calitate eTwinning pentru proiectul ,,Let's improve your English by playing and having fun".
Menționez că, se acordă certificate naționale de calitate (National Quality Label) eTwinning  cadrelor didactice care au coordonat proiecte eTwinning excelente, care au atins un anumit standard naţional şi european și nu în ultimul rând, profesorilor care au contribuit în mod activ și vizibil la activitățile proiectului.
Organizația Națională de Asistență (ONA) din fiecare țară evaluează dosarele de candidatură depuse de profesorii din școlile participante în proiect, în vederea obținerii Certificatului Național de Calitate.
Cu această ocazie, mi-am prezentat contribuția la proiectul eTwinning ,,Let's improve your English by playing and having fun".
În evaluare, s-a avut în vedere activitatea mea din proiect. Obținând Certificatul Național de Calitate eTwinning s-a recompensat și efortul depus de elevi în desfășurarea proiectului - printr-un Certificat Național de Calitate pentru Elevi.
Completând formularul de evaluare a calității proiectului eTwinning ,,Let's improve your English by playing and having fun", mi-am exprimat convingerea că activitatea mea și a elevilor mei merită să fie evaluată la nivel național și chiar european. Pentru a obține confirmarea, proiectul ,,Let's improve your English by playing and having fun" s-a dovedit a fi un proiect bun, în care elevii au avut o colaborare reală cu partenerii lor.
Criteriile de evaluare sunt:
Inovarea pedagogică şi creativitatea:
*proiectul demonstrează originalitate în privința tematicii;
*se folosesc o varietate de metode pedagogice;
*elevii preiau inițiativa, interacționează cu partenerii și lucrează în colaborare, folosind diferite metode, ca, spre exemplu, culegerea de informații, soluționarea problemelor, documentare, activitate comparativă;
*elevii joacă diferite roluri: artiști, jurnaliști, tehnicieni, oameni de știință, actori etc.
Integrarea activităților proiectului în curriculum:
*proiectul este înrădăcinat în programa școlară a școlii;
*majoritatea activității de proiect se desfășoară în timpul orelor de curs;
*integrarea curriculară în proiect este evidentă;
*activitatea de proiect permite elevilor să-și dezvoltate abilitățile și competențele;
*cadrul pedagogic bazat pe proiect a fost explicat și exemplificat de profesor.
Colaborarea dintre şcolile partenere:
*activitățile de colaborare nu se rezumă la comunicare;
*școlile partenere colaborează la derularea unor activități comune;
*partenerii nu sunt doar receptori ai informației;
*activitățile de colaborare conduc la realizarea unui produs concret.
Utilizarea creativă a noilor tehnologii (TIC):
*tehnologia servește la a-i ajuta pe parteneri să-și atingă obiectivele pedagogice;
*instrumentele îi ajută pe parteneri să colaboreze mai bine între ei.
Rezultate, impact și documentație:
*rezultatele proiectului sunt prezentate on-line;
*elevii sunt implicați în TwinSpace;
*toate etapele proiectului (planificare, descrierea activităților, evaluare, feedback) sunt consemnate;
Astfel, sub egida proiectului, într-o perioadă pandemică, am demonstrat prin intermediul activităților proiectului că educația de calitate și umanitatea fără frontiere unește copii și cadre didactice din țări diferite.
Prof. Simona Bunta
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Certificat Național de Calitate (National Quality Label).

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:53:07 Ora standard a Europei de Est