Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Junior Achievement România și Johnson & Johnson continuă să susțină educația STEM în România

WiSTEM2D, a patra ediție

Junior Achievement România și Johnson & Johnson continuă să susțină educația STEM în România

*Pentru al 4-lea an, consecutiv, Junior Achievement (J.A.) România și Johnson & Johnson continuă parteneriatul educațional pentru promovarea activităților din cadrul proiectului internațional WiSTEM2D - Women in Science, Technology, Education, Mathematics, Manufacture, and Design în școlile din România.

*Peste 9.000 de elevi din învățământul preuniversitar vor avea acces gratuit la materialele educaționale dezvoltate și adaptate pentru învățarea hibridă.
În contextul actual, în care lumea se află într-o continuă ascensiune științifică și tehnologică, nevoia de adaptare și de integrare aduce în prim plan importanța disciplinelor STEM. Aprofundarea domeniilor științei, tehnologiei, ingineriei, matematicii, manufacturii și designului în școală ar trebui să constituie o prioritate pe termen lung pentru dezvoltarea și modernizarea învățământului din țara noastră.
Întrucât elevii devin consumatori de tehnologie de la vârste tot mai fragede, încurajarea și ghidarea lor către aria curriculară a disciplinelor STEM contribuie cu succes la manifestarea unui atribut specific oricărui copil - curiozitatea. Cu toții ne aducem aminte cum obișnuiam să adresăm întrebări părinților sau profesorilor noștri pentru a ne satisface curiozitatea. De ce? Cum? Când? Unde? ș.a.
Parcurgerea celor 12 activități de tip learning by doing din cadrul proiectului internațional WiSTEM2D le oferă elevilor șansa să întrebe, să se întrebe și să experimenteze în timp ce lucrează în echipă sau individual. Elevii construiesc, creează și explorează asemenea unui om de știință sau a unui inginer, iar învățarea devine mai interesantă pentru ei.
„Lecția de astăzi (activitatea Care e codul?) a fost foarte plăcută, interesantă și utilă, stârnindu-mi curiozitatea pentru robotică. Chiar îmi doresc să urmez o carieră în acest domeniu. Consider că activitatea la care am luat parte reprezintă un plus pentru cultura mea generală, dar și un stimul pentru depășirea propriilor limite. Recomand aceste activități deoarece sunt pline de conținut valoros, oferă multe lucruri interesante de învățat și satisfac curiozitățile" - elev de la Liceul Teoretic Coriolan Brediceanu - Lugoj
Elevii înscriși în proiectul WiSTEM2D vor interacționa cu experți în domeniu, precum consultanții voluntari Johnson & Johnson, care le vor oferi posibilitatea de a explora diferite oportunități de carieră, astfel încât să le fie mai ușor să se orienteze către viitoarele meserii și locuri de muncă.
Proiectul WiSTEM2D este dezvoltat constant cu scopul de a pregăti tinerele generații pentru viitor și pentru a susține gândirea inovatoare și progresul tehnologic într-o societate în care abilitățile secolului XXI sunt esențiale pentru o carieră de succes în domeniul STEM și chiar pentru dezvoltarea economică a țării.
Detalii despre WiSTEM2D și despre activitățile propuse puteți găsi accesând pagina proiectului ➡ https://jar.ro/virtual-wistem2d.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:40:35 Ora standard a Europei de Est