Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala „Oltea Doamna” din Oradea – împodobită și plină de culoare

La 102 ani,

Școala „Oltea Doamna” din Oradea – împodobită și plină de culoare

Școala „Oltea Doamna" din Oradea, una din cele mai vechi unități de învățământ din județul Bihor, a împlinit nu de mult 102 ani de existență.

Cu toții: elevi, dascăli, părinți, ne amintim cât de frumos am sărbătorit primul Centenar Oltea, fără restricții, cu multă bucurie și activități diverse, care au ținut o săptămână, mai ceva ca în basme.
Mandala uriașă
Cu toate acestea, nu am vrut să treacă nemarcată Ziua Școlii noastre dragi. Așadar, am răspuns DA la inițiativa colegei noastre, dna bibliotecar Dana Teședan, care în colaborare cu dna prof. Codruța Faur, ne-a propus să ne îmbrăcăm școala în straie colorate, ca la o adevărată sărbătoare. Fiecare clasă, de la cei mai mici din clasele pregătitoare, până la cei de gimnaziu, a putut să-și aleagă mandala uriașă cu mesajul personalizat al anului de studiu în care se află elevii ei. Mai exact, copiii au avut de colorat treizeci și două de pagini, care, puse în ordine, alcătuiau mandala clasei. Activitatea în sine a presupus muncă în echipă (cu respectarea normelor sanitare și cu folosirea permanentă a măștii, devenită obișnuință), colaborare, punere de acord în privința culorilor și a părții ce urma a fi realizată de către fiecare membru al ei. Au fost și grupe de câte patru copii, care au învățat prin această activitate ce înseamnă să-ți spui punctul de vedere, să lași de la tine, să asculți și să ții cont și de părerile colegilor,să ajuți, să cooperezi, totul pentru a finaliza bucățica ta de puzzle, foarte importantă, fără de care imaginea finală nu era completă. Am învățat că, asemeni acestei mandale, orice elev este „o parte" ce alcătuiește întregul, fără de care marele puzzle nu este complet, deci fiecare rotiță contează, este necesară, pentru ca mecanismul să funcționeze.
La final, mandalele au fost afișate pe coridor, în apropierea ușii de intrare a fiecărei clase care a participat la proiect. Alături de aceste puzzle-urile uriașe, au putut fi admirate tot felul de lucrări, care de care mai inspirate și mai spectaculoase, cu caracter transdisciplinar: compuneri, eseuri, colaje, machete, desene, mesaje de suflet, toate cu ocazia împlinirii celor 102 ani.
Pentru că, așa cum spune Imnul Școlii: „Oltea-i filă de poveste/ Și-ai săi eroi au spirite mari", dar ne și atrage atenția „Să nu uiți nicio clipă că viața-i în culori,/ Învață de la Oltea/ Să ai curaj să zbori!"
Și uite-așa, am încălecat pe-o șa/ Și v-am spus povestea ...Oltea,102!
Cert este că fiecare clădire a rămas, înainte de vacanță, împodobită și colorată, ca și când am fi vrut să o asigurăm că rămânem cu sufletul alături de ea, noi toți, copii și dascăli, care suntem în egală măsură câte o piesă mică, dar foarte importantă a marelui puzzle!
În fotoreportajul nostru, am imortalizat mandalele realizate de elevii a 12 clase, precum și alte lucrări, dăruite școlii din preaplinul lor sufletesc la 102 ani de existență. Felicitări artiștilor, creatori de comori care strălucesc prin roua și lacrima de har pe care le conțin. Mulțumim, deopotrivă, călăuzitorilor, luminătorilor, dascălilor, co-producători, profesorii: Vidican Cristiana (clasa I D), Faur Codruța (I B), Foltuț Rodica (IV C), Fechete Rodica (I C), Luciana Morlocan (I E), Doina Sabău (I A), Pamela Pașca (III A), Laura Vonea (II B), Gabriela Codorean (II A), Luminița Petca (IV B), Natalia Ruzsa (IV D), Romelia Ciarnău (III B).
Dana Teședan, Cristiana Vidican, Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Școala „Oltea Doamna” din Oradea – împodobită și plină de culoare.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:37:39 Ora standard a Europei de Est