Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Peste 38.000 de elevi participă la programul de educație financiară derulat de Junior Achievement România, cu susținerea Raiffeisen Bank

În acest an școlar,

Peste 38.000 de elevi participă la programul de educație financiară derulat de Junior Achievement România, cu susținerea Raiffeisen Bank

*Peste 38.000 de elevi și 1.400 de profesori din peste 680 de școli și licee din toată țara participă în acest an școlar la activități de educație financiară în cadrul programului derulat de Junior Achievement (J.A.) România cu susținerea Raiffeisen Bank.

*Elevii beneficiază de resurse adaptate învățării hibride - la școală sau on-line- pentru educarea comportamentelor responsabile privind economisirea, gestionarea investițiilor și a instrumentelor financiare.
*O nouă componentă este adăugată programului, adresată profesorilor, pentru formarea și certificarea competențelor financiare și antreprenoriale.
Peste 38.000 de elevi de școală primară și liceu și 1.400 de profesori din peste 680 de școli și licee din toată țara participă în acest an școlar la activități de educație financiară în cadrul programului derulat de Junior Achievement (J.A.) România cu susținerea Raiffeisen Bank.
Scopul programului este de a forma abilități și comportamente responsabile necesare gestionării banilor prin economisire, investiții sau utilizarea instrumentelor financiare, iar activitățile propuse în cadrul acestuia au la bază abordarea learning by doing, în care primează exemplele, studiile de caz și exercițiile de lucru în echipă, pentru argumentare și luarea deciziilor.
Activitățile sunt derulate în colaborare cu voluntarii Raiffeisen Bank și au la bază un kit educațional gratuit, adaptat învățării hibride - la școală și on-line -, care include materiale tipărite și resurse digitale interactive disponibile pe platforma de e-learning J.A. InspireTM.
Elevii participă cu plăcere și interes la activitățile de educație financiară, pentru că astfel au ocazia să se regăsească în situații concrete de viață, să se exprime și să facă asocieri cu lucruri din viața lor. Învață, jucându-se, să își gestioneze fondurile proprii. Astfel de activități pot fi considerate oportunități extraordinare pentru elevi, iar implementarea la clasă aduce noutăți în bagajul informativ al copiilor, dar și în abilitățile lor pentru viață",  profesor, Școala Gimnazială Teodor V. Stefanelli, Câmpulung Moldovenesc.
Cu o continuitate de peste zece ani, parteneriatul dintre J.A. România și Raiffeisen Bank a oferit până acum activități, resurse și kit-uri educaționale gratuite de educație financiară pentru 160.700 de elevi și profesori, iar 29 de licee au beneficiat de finanțări pentru îmbunătățirea condițiilor de învățare și acces la educație online.
În acest an, programul se extinde cu o nouă componentă, adresată profesorilor, pentru formarea și certificarea competențelor financiare și antreprenoriale. Programul de formare oferă profesorilor participanți posibilitatea dezvoltării și exersării de competențe pentru utilizarea instrumentelor de planificare financiară personală și a unei afaceri. Programul de formare este acreditat de Ministerul Educației și Ministerul Muncii și Protecției Sociale prin Comisia de Autorizare a Furnizorilor de Formare Profesională a Adulților.
Mihai Cornea

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 20:55:10 Ora standard a Europei de Est