Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Câștigători: Csoke Brigitta, Tolnoi Andreea, Duca Georgiana și Chereji Claudia

Atelier de încondeiat ouă la Gr. Șc. Agricol „Horea” din Marghita

Câștigători: Csoke Brigitta, Tolnoi Andreea, Duca Georgiana și Chereji Claudia

Ancorați în tradiție, 60 de elevi ai Grupului Școlar Agricol „Horea” din Marghita au demonstrat că se pricep să încondeieze ouă. Activitatea s-a desfășurat sub forma unui atelier, coordonat de către profesorii: Anca Gabor, Florina Toth și Adrian Popa, în cadrul căruia elevii au arătat interes și pricepere în realizarea unor adevărate „opere de artă”.

 Ambianța specifică a fost creată prin prezentarea istoricului și semnificației tradiției încondeierii ouălor de către profesorul de religie ortodoxă, după care au primit indicațiile necesare pentru a înfrumuseța ouăle pe care le-au avut la dispoziție.
 Tehnica „împistririi ouălor” însușită de participanți a presupus utilizarea unui instrument tradițional numit „chișiță”, „bizarcă” sau „condei” cu ajutorul căruia au încondeiat ouăle cu ceară de albine încălzită, desenând diferite motive tradiționale.
  Aceste modele, precum spicul, crenguța de brad, grebla și alte unelte agricole, linii curbe, linii frânte, motive florale, sunt purtătoare ale unor semnificații arhaice ale vieții și morții, soarelui, cunoașterii și gândirii, eternitatea, purificarea, apa și timpul.
Numeroase ouă încondeiate au fost selectate fiind premiate modelele cele mai bine realizate. Câștigătorii au fost: Csoke Brigitta – premiul I, Tolnoi Andreea – premiul al II-lea, Duca Georgiana – premiul al III-lea, Chereji Claudia - mențiune.
 Aceste mici „opere de artă” pot fi admirate în cadrul unei expoziții cu tematică pascală, organizate la Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea, în perioada 8 – 24 aprilie 2009. (Anca GABOR)   

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:12:15 Ora standard a Europei de Est